Yhdysvaltain osakilpailun jälkeisten tapahtumien opetus on syytä ottaa niin Kansainvälisessä autoliitossa FIA:ssa kuin koko F1-organisaatiossa vakavasti. Yhtenäisyys ja selkeys säännöissä sekä rataviivojen kunnioituksessa ovat avainasemassa, jotta Max Verstappenin kilpailun jälkeiseltä purkaukselta vältyttäisiin tulevaisuudessa.
MAINOS
Meksikon F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 17.55 ja 21.55
Lauantai: Harjoitukset klo 17.55, aika-ajo klo 20.55
Sunnuntai: Meksikon GP klo 20.55, ennakkotunnelmat klo 20.00!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Vaikka suomalaisittain Verstappenin saama viiden sekunnin aikarangaistus, joka johti Kimi Räikkösen nousuun takaisin kolmanneksi, tuntui makoisemmalta kuin vaikka Hollannissa, on tapaus jälleen malliesimerkki siitä, kuinka veteen piirretyt viivat urheilun säännöstössä aiheuttavat vain harmaita hiuksia. Jo ensimmäisistä harjoituksista lähtien kävi keskustelu varikolla vilkkaana siitä, mikä olisi tuomariston tulkinta rataviivojen ylittämisessä Austinin radan viimeistä edellisessä mutkassa.
Ylityksiä nähtiin toki muuallakin, mutta ennen kaikkea kyseinen mutka oli voimallisimmin esillä myös tuomariston sisällä. Tuomaristossa, jossa viikonlopun aikana vaikutti myös Mika Salo, ei vallinnut ainakaan alkuun konsensusta tulkinnasta. Kilpailun johtajan Charlie Whitingin teoriana ja täten vallitsevana tulkintana oli kuitenkin, että vain jos kuljettaja sai ylityksestä sektoriajassa huomattavaa etua, tuli tilanteeseen puuttua. Näin ei tapahtunut, kunnes koitti Verstappenin ohituksen aika kilpailun viimeisellä kierroksella.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vaikka kyseessä ei ollutkaan sama keskustelua herättänyt mutka, on helppo ymmärtää hollantilaisen toiminta tilanteessa, tai yhtä lailla kenen tahansa kuljettajan, jolle vastaava mahdollisuus olisi koittanut. Äärimmäisessä kilpailutilanteessa kuljettaja tekee voiton tai menestyksen huumassa kaiken tarvittavan suorituksensa eteen. Historia on osoittanut tämän lukemattomia kertoja. Kun valkoisten viivojen kunnioitus ja ylitysten virheellisyys jätetään vain tulkinnan asteelle, ei selkäytimestä tapahtuvaa kieltoreaktiota ja peräytymistä tapahdu.
Jos läpi viikonpolun kuljettajille olisi tehty selväksi sääntö, että viivoja ei ylitettä yhdessäkään mutkassa ja että vähintään kahden pyörän on oltava radan sisäpuolella, olisi varmasti Verstappenkin miettinyt ohitustaan kahdesti. Ainakin tulkinta kilpailun jälkeen olisi ollut huomattavasti selkeämpi. Tuossa tapauksessa oltaisiin voitu vedota tuomiota julistettaessa selkeästi vallitsevaan käytäntöön ja ennen kaikkea yhtenäisyyteen säännöissä, jotka oli tehty selväksi kuljettajille ennen kisaa. Tuolloin parran pärinä olisi kaikunut kuuroille korville.
On myös täysin ymmärrettävää, että tämän vuoden autoilla ja lisääntyneillä pitomäärillä radasta haetaan kaikki mahdollinen tila ja vähän ylikin. Tämä on asia, joka kisajärjestäjien on otettava huomioon. Uudemmat moottoriradat, joissa luontainen vauhdin lisäys sekä vallitsevat olosuhteet, kuten leveämmät ulosajoalueet ja vastaavat, mahdollistavat aggressiivisemman rajojen hakemisen tai ylittämisen. Jos mahdollisuus annetaan, kuljettajat sen myös käyttävät. Nyt käsillä on materiaali, josta on hyvä rakentaa pohja, jotta vastaavilta tapauksilta vältyttäisiin tulevaisuudessa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Verstappenin reaktion kisan jälkeen ymmärtää myös hyvin. Upean nousun tuoma euforia vaihtui pian pettymykseksi, eikä kuljettajalle jää aikaa prosessoida sanomisiaan riittävän kauaa. Lisäksi Verstappen koki vastaavanlaisen kohtalon vuosi sitten Meksikon osakilpailussa, jossa niin ikään kolmossija vaihtui viiden sekunnin rangaistukseen ja palkintosijan menetykseen. Kun tuolloinkin tuomaristossa vaikutti Garry Connelly, samoin kuin nyt Yhdysvalloissa, on salaliittoteoria valmis. Juuri Connellyn suuntaan saattoi ymmärtää Verstappenin kohdistavan kritiikkinsä, sillä haastatteluaitauksessa hollantilainen totesi epäillyn tuomarin etunimen alkavan G:llä. Tuomaristossa viikonloppuna olivat Salon ja Connellyn lisäksi Radovan Novak ja Dennis Dean.
On kuitenkin aika mennä eteenpäin ja ottaa opiksi tapahtuneesta. Syyttely ja juupas-eipäs-leikki ei johda mihinkään. Selkeyttä sääntöihin ja tulkinnanvara viivojen ylittämisestä pois ja asia on käsitelty. Viiden sekunnin aikasakko ei poista sitä tosiseikkaa, että Verstappen ajoi loistavan kilpailun. Voi olla, että muutaman päivän huili ennen Meksikon osakilpailua kirkastaa myös hollantilaisen ajatuksen asiasta. Nousu kuudennestatoista ruudusta kärkikahinoihin ei ollutkaan ihan heikko suoritus.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.