Nico Rosbergin selviäminen ilman rangaistusta lauantain aika-ajosta on herättänyt ansaitusti paljon keskustelua myös kisaviikonlopun päätyttyä.
Rosberg ajoi lauantain aika-ajoissa parhaan aikansa kahden keltaisen lipun heiluessa. Vaikka kuivuva rata selitti osittain huippuaikaa, paljastaa TV-kuva (ylhäällä) Rosbergin ajaneen lippujen heiluessa selvästi vain huippuaika mielessä.
Tilanne aiheutti porua jo lauantaina. Ja keskustelu jatkui kuumana myös maanantaina. Mersu-tähti kertoi itse hidastaneen ja höllänneen jalkaa kaasulta tarpeeksi tilanteessa.
Johti kierros millaiseen aikaan tahansa tai olivat Rosbergin tarkoitusperät mitkä hyvänsä, ovat FIA:n säännöt asiassa yksinkertaiset. Kahden keltaisen lipun aikana kuskin pitää pystyä tarvittaessa pysähtymään tilanteessa. On täysin absurdia väittää Rosbergin noudattaneen tätä sääntöä tilanteessa.
Tapauksen tulkinta antaa vaarallisen signaalin eri kuljettajille. Ei ole sattumaa, että moni kuljettaja Lewis Hamiltonin johdolla on kritisoinut päätöstä. Jopa yleensä hiljaa oleva Kimi Räikkönen ihmetteli yleisellä tasolla, koskevatko säännöt tasapuolisesti kaikkia.
Miksi yksi kyseenalainen tuomio nousee muita nopeita päätöksiä merkittävämmäksi? Koska tuore päätös on suora kannanotto viime vuosina velloneeseen turvallisuuskeskusteluun. Aina kun sääntöjä yritetään venyttää turvallisuuden kustannuksella, pitäisi tilanteeseen puuttua välittömästi. Sääntöjen summittainen löystyttäminen tällaisessa asiassa on pelkästään vastuutonta.
Formulapomoilla on torstaina tärkeä päätös sarjan turvallisuuden kehittämisessä, kun Genevessä pidettävässä kokouksessa äänestetään mahdollisesta halo-turvakaaren käyttöönotosta ensi kaudella. Halo olisi looginen lisä autojen turvallisuuteen - sen on arvioitu lisäävän kuskin turvallisuutta kolaritilanteessa peräti 17 prosenttia.
Sitä ennen FIA:n tulee kerrata vielä keltaisten lippujen sääntöä. Nykyinen sääntöjen venyttäminen on lähinnä vaarallista kuskien turvallisuudella leikkimistä.
Rosberg aikaajo 2507