Ensimmäiset puhelinkierrokset autokauppiaille kertovat, että viikonloppuna autokauppoja tehtiin vain puolet normaalista. Autonostajat ovat painaneet jarrua ja odottavat, mitä hallitus aikoo tehdä autoveron kanssa.
Osa autokauppiaista kertoo, että kauppa on pysähtynyt täysin. Osa yrittää saada puhumalla tilanteen valoisammaksi ja vakuuttelee, että kauppoja on syntynyt ihan mukavasti. Olen taipuvainen uskomaan ensimmäistä versiota. Hiljaista on kuin huopatossutehtaalla.
Tilanne on Sipilän hallitukselle perin kiusallinen. Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksessä ehdotetaan autoveron poistamista ja siirtymistä tienkäyttömaksuihin. Ministeri Anne Berner (kesk.) haluaa laajaa kansalaiskeskustelua selvityksestään ja sitä kautta myös vallankumouksellisesta liikenneveroremontista. Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) haluaa päinvastoin torpata keskustelun autoveron poistamisesta ennen kuin se pysäyttää autokaupan kokonaan.
Viestinnällisesti LVM:n selvitys lähti heti väärille urille: ensimmäisen vuorokauden aikana julkisuudessa saattoi syntyä käsitys, että hallitus suunnittelee autoveron poistamista. Katsoja tai lukija ei välttämättä erota, mikä on selvitys, mikä esitys, ehdotus tai lopullinen päätös. Tai sitä, mikä on yksittäisen ministerin visio, mikä hallituksen kanta.
Epävarmuuden aika ei voi jatkua enää pitkään – ei ainakaan huhtikuun puoliväliriiheen saati syksyn budjettineuvotteluihin asti. Hallituksen on aivan välttämätöntä astua esiin lähipäivinä ja ilmoittaa näyttävästi, mitä autoverotukselle oikein tehdään. Poistetaan kokonaan vai kevennetään portaittain kuten tähänkin asti vai jotain siltä väliltä?
Tämä tosin johtaisi siihen, että Bernerin ja liikenneministeriön selvitykseltä putoaisi rahoitus ja sitä kautta myös pohja pois. Kävisi kuin alokkaalle. On helpompi tehdä ihan uusi asento kuin korjata vähän vanhaa. Tämän myöntäminen on Bernerille ja pääministeri Sipilälle helpommin sanottu kuin tehty.
Muuta järkevää vaihtoehtoa ei tunnu tähän hätään löytyvän kuin aloittaa puhtaalta pöydältä. Nimittäin hallituksen pitäisi synnyttää uusia työpaikkoja eikä tuhota vanhoja.
Autokaupalle tilanne on ristiriitainen. Autoveron poistaminen on alalle ikiaikainen unelma, mutta ei tällä tavalla toteutettuna. Valtavassa muutoksessa on väistämättä voittajia ja häviäjiä, ja näistä pitäisi tehdä etukäteen tarkat vaikutusarviot ja suunnitella tukitoimet. Esimerkiksi käytetyissä autoissa alan yrityksillä on kiinni noin miljardi euroa, josta katoaisi yhdessä yössä reilu viidennes autoveron poistuessa.
Avoimuus on tietysti kannatettava perusarvo ja kaiken lähtökohta, mutta sodassa ja autoverotuksessa se ei vaan toimi. Isot autoveromuutokset pitää tehdä kertarysäyksellä. Silloin pitää yllättää kuluttajat, ei hallituskumppaneita.