Lewis Hamiltonin syrjäyttäminen vallankahvasta formula ykkösten MM-sarjassa vaatii Sebastian Vetteliltä jo ihmetekoja, mutta täysin menetetty peli ei vielä saksalaisen kohdalla ole. Ferrari voi sen sijaan heittää jo tässä vaiheessa hyvästit valmistajien MM-tittelille.
Ferrarin kesätauosta alkanut jyrkkä alamäki vaihtui vapaapudotukseksi, kun etukäteen italialaistallille pedattu Singaporen GP olikin kaikkea muuta kuin leppoisa sunnuntainen marjanpoimintareissu.
Hamiltonin vietyä voiton, Vettelin kolaroitua itsensä ja tiimitoverinsa Kimi Räikkösen pois pelistä ja vaikean viikonlopun selvittäneen Valtteri Bottaksen napattua kolmossijan Mercedes putsasi pöydän Ferraria vastaan selvin pistein 40–0. Hamilton otti kuljettajien MM-sarjassa 28 pisteen kaulan Vetteliin ja Mercedes karkasi valmistajien taulukossa jo tavoittamattomalta tuntuvaan 102 pisteen johtoon, kun kautta on jäljellä vielä kuusi osakilpailua.
Mitä näissä jäljellä olevissa kisoissa sitten pitäisi tapahtua, että Hamilton lipsauttaisi uransa neljännen mestaruuspokaalin käsistään? Erittäin paljon, mutta toisaalta asetelma voi yhä kiristyä yhdessä hetkessä.
Kahden viikon päästä ajettavan Malesian ja sitä seuraavan Japanin GP:n jälkeen tullaan siis maaperälle, jossa Mercedestä ei ole pystytty edes horjuttamaan tähän asti.
Muistetaan esimerkiksi, mitä Hamiltonille tapahtui vastaavaan aikaan vuosi sitten: hän oli Singaporen jälkeen kahdeksan pistettä perässä tallikaveristaan Nico Rosbergista, jonka kykyä hallita hermonsa tiukassa mestaruustaistelussa yhä epäiltiin. Malesiassa Hamilton kuitenkin menetti varman voittonsa moottorin laukeamiseen ja ero oli yhtäkkiä 23 pistettä Rosbergin eduksi. Sen jälkeen Hamiltonille ei enää riittänyt edes loppujen kisojen voittaminen laskelmoivaa tallikaveriaan vastaan.
Talleilla on käytössään jo kauden viimeiset sallitut moottorit, joten kohtalo voi hyvin puuttua tälläkin kertaa peliin. Vettelille ei silti riitä yksi onnenkantamoinen. Yksi keskeytys Hamiltonille nostaisi saksalaisen taas parhaimmillaan kolmen pisteen päähän, mutta Ferrarin pitäisi senkin jälkeen pystyä voittamaan enemmän kisoja kuin häviämään ja se tuntuu tällä hetkellä mahdottomalta haasteelta.
Mercedeksen ylivoima oli kolme edellistä vuotta muutenkin aivan posketonta, mutta vielä raadollisempi tilanne oli jokaisen kauden loppusuoralla – silloin kun Hamilton ja Rosberg olisivat voineet helposti hukata ison kasan pisteitä keskinäisillä taisteluillaan. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan Mersut päättivät sekä kauden 2015 että 2016 neljän murhaavan kaksoisvoiton sarjaan Yhdysvalloissa, Meksikossa, Brasiliassa ja Abu Dhabissa.
Kahden viikon päästä ajettavan Malesian ja sitä seuraavan Japanin GP:n jälkeen tullaan siis maaperälle, jossa Mercedestä ei ole pystytty edes horjuttamaan tähän asti.
Entä sitten Valtteri Bottaksen tilanne? Hänhän nousi Singaporen kolmossijallaan vain 23 pisteen päähän Vettelistä. Jatkosopimuksen Mercedekselle saaneelle suomalaiselle riittääkin tavoiteltavaa loppukaudeksi ja Vettelin lyöminen MM-pisteissä olisi upea päätös hienolle kaudelle.
Maailmanmestaruus on kuitenkin tällä hetkellä utopinen ajatus. Se täytyy jo tunnustaa. Sen lisäksi, että Hamiltonin täytyisi hukata kahdessa kisassa kuudesta täysi pistepotti jollain järjettömän epäonnisella tavalla, Bottaksen pitäisi Vettelin tavoin pystyä voittamaan Hamilton useammassa kisassa. Nykyisessä tilanteessa hänellä tuskin annetaan edes täyttä lupaa tallikaverinsa haastamisessa.
Ja mitä pitemmälle asetelma säilyy samanlaisena, sitä vähemmän Mercedes haluaa nähdä mitään renkaiden kolistelua kahden autonsa välillä. Nyt ei nimittäin ole kyse enää siitä, kumpi Mersu-kuskeista voittaa mestaruuden.