Kommentti: Kalle Rovanperä sai apua yllättävästä suunnasta – Hyundain oma maali kertoo kaiken tallin sisäisestä tilanteesta

Historialliseen saavutukseen Kreikan MM-rallissa yltäneen Hyundain päätös jäädyttää Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin asemat oli sanalla sanoen käsittämätön. Samalla se vahvisti entisestään viime viikkoina velloneita huhuja siitä, että kuljettajarintamalta on syytä odottaa loppukauden aikana isoja uutisia, kirjoittaa Lamiasta MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Kreikan MM-ralli oli alkukautta dominoineelle Kalle Rovanperälle toinen mahdollisuus maailmanmestaruuden sinetöimiseen. Kolme viikkoa sitten Belgiassa Rovanperän seitinohut mestaruussauma tuhoutui perjantaiaamun ulosajoon. Kreikassa Rovanperälle valkeni jo torstaiaamun testierikoiskokeella, ettei Toyotassa riittäisi ilman muiden vastoinkäymisiä potku kärkisijoille.

Vastoinkäymiset kasaantuivat lopulta Toyotalle.

Lauantaiaamuna Rovanperä lipsautti autonsa takakulman puuhun, ja tämä sinetöi lopullisesti sen, että juhlat siirtyivät toistamiseen. Kun Esapekka Lapin auto hajosi vielä lauantaina iltapäivällä ja Elfyn Evans koki vastaavan kohtalon sunnuntaiaamuna, Hyundailla oli yhtäkkiä kaikki valttikortit käsissään: Thierry Neuville, Ott Tänak ja Dani Sordo olivat tukevasti sijoilla yksi, kaksi ja kolme.

Lamian lehdistökeskuksessa vallitsi aina lauantai-illasta lähtien suorastaan hellyttävä yksimielisyys siitä, että Tänak nostettaisiin tallimääräyksellä Neuvillen edelle, sillä virolaisella oli MM-sarjassa 25 pistettä enemmän kuin belgialaisella. Tallipäällikön tehtävää hoitava Julien Moncet oli vieläpä vihjannut, että hänellä oli jo mielessään tapa, jolla Hyundait ajatettaisiin maaliin.

Kaikkien yllätykseksi päätös tehtiin kuitenkin Neuvillen hyväksi. Tänak sai vain minuutteja ennen toiseksi viimeistä erikoiskoetta kuulla, ettei hänellä ole lupaa haastaa tallikaveriaan voitosta. Moncet perusteli päätöstä sillä, että Hyundai halusi varmistaa MM-rallihistoriansa ensimmäisen kolmoisvoiton.

Selvää on, että perustelu on täysin kestämätön. Käytännössä Hyundai arvotti yksittäisen kolmoisvoiton korkeammalle kuin kuljettajien MM-tittelin. Ja mikä erikoisinta, Moncet myös suoraan myönsi tämän.

– Olemme aina sanoneet, että tallin prioriteetti on kolmoisvoitto. Se on selvää, Moncet sanoi rallin päätteeksi.

Moncet’n puolustukseksi on sanottava, että hän joutui Lamian helteessä varsin kiusalliseen paikkaan, sillä päätös tallimääräyksestä taisi tulla huomattavasti vielä hänenkin positiotaan ylempää.

Yhtä kaikki Hyundain ajattelutavan ongelmat käyvät ilmi melko lyhyelläkin matematiikalla.

Rallin voitettuaan Neuvillen pistepussi lihoi 131:een. Rovanperällä pisteitä on 207. Kun jäljellä on kolme osakilpailua, Neuvillen laskennallinen maksimipistemäärä tältä kaudelta on 221 pistettä. Pitääkseen Neuvillen takanaan Rovanperä tarvitsee jäljellä olevista osakilpailuista yhteensä vain 14 pistettä eli reilut neljä pistettä kilpailua kohden.

Mikäli Hyundain päätös olisi tehty Tänakin hyväksi, virolainen olisi noussut 161 pisteeseen eli hänen laskennallinen maksimipistemääränsä tältä kaudelta olisi ollut 251. Koska Tänakilla on vielä mahdollisuus nousta voittojen määrässä Rovanperän edelle, Rovanperän olisi tällöin tullut päästä vähintään 252 pisteeseen pitääkseen Tänakin takanaan. Kilpailua kohden tämä olisi tarkoittanut Rovanperän tapauksessa 15:tä pistettä, eli yli kolminkertaista määrää edellä esitettyyn Neuville-skenaarioon verrattuna.

Näistä lähtökohdista selvää on, että Neuvillen mahdollisuus mestaruuteen oli joka tapauksessa täysin olematon. Hyundai valitsi voittajan tunteella, ei järjellä.

Tästä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä sen suhteen, kumpi ajaa korealaismerkillä vielä ensi kaudellakin; Neuville vai Tänak.

Lue myös:

    Uusimmat