MTV Urheilu antaa kouluarvosanat kuljettajille sunnuntaina päättyneestä Katalonian MM-rallista.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Katalonian MM-ralli päättyi Toyotan mestaruusjuhliin. Talli varmisti valmistajien MM-tittelin, kun Sebastien Ogier ajoi Toyotalla voittoon ja Kalle Rovanperä kolmanneksi.
LUE MYÖS: Näkökulma: Ott Tänakin uusi osoite paljastui Toyota-pomojen puheista – ja se on parasta, mitä rallin MM-sarja saattoi toivoa
Voitto oli Ogierille ensimmäinen tällä kaudella. Ranskalainen ei jättänyt haastajilleen saumoja vaan pudotti toiseksi sijoittuneen Hyundai-kuski Thierry Neuvillen ja Rovanperän kyydistään jo lauantain erikoiskokeilla.
M-Sport Fordille ei jäänyt kerrottavaa Katalonian MM-rallistakaan. Brittitallin kuskeilla ei ollut asiaa kärkisijoille.
LUE MYÖS: Ott Tänak avasi Esapekka Lapille sauman isoon rahastukseen – virolaisen käytöksestä kova suomalaisnäkemys: ”Hakenut sitä jo pidemmän aikaa”
Vieraskynänä Katalonian MM-rallin arvosanat kuljettajille jakaa 30 vuotta aktiivisesti lajin tuulia haistellut, pitkän linjan free-toimittaja Miika Wuorela.
Sebastien Ogier 10 (Toyota)
Kahdeksankertainen mestari osoitti, että värkeissä on yhä varaa. Osa-aikaisena kuljettajana Ogier on pystynyt muissakin ralleissa varsin kelvollisiin tuloksiin, joskaan ei voittoihin. Miehen nopeus riittää edelleen hyvin nuorempien haastamiseen, mikä vahvistaa saman asian kuin kaima Loebin kohdalla; minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
LUE MYÖS: Sebastien Ogierilla liian villit juhlat – rallivoittajalle rapsahti sakkoa
Thierry Neuville 9 (Hyundai)
Kovan onnen soturina tunnettu Neuville on piristynyt selvästi kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Kun paineita ei ole, belgialainen on yleensä parhaimmillaan. Ajotaidoiltaan Neuville kuuluu yhä vakituisiin mestaruudesta taistelijoihin, mutta kokonainen kausi on pitkä, eikä tasaisuuden puute tue Neuvillen pyrkimyksiä. Ensi kaudella miehen rooli Hyundailla kasvaa liki mahdottoman suureksi – ainakin, mikäli tiimi haaveilee ajavansa merkkimestaruudesta.
Kalle Rovanperä 8,5 (Toyota)
Kun mestaruus oli jo varma, ei Rovanperällä ollut varsinaisesti panosta enää Kataloniassa. Siitä huolimatta ajo sujui mallikkaasti, ja tiimin kannalta työ oli yhä erittäin arvokasta. Merkkimestaruus kääntyi Toyotan eduksi, ja ilman rengasrikkoa Rovanperä olisi taistellut vähintään kisan kakkossijasta. Huippumenestysten jatkoksi Rovanperä ajoi nyt varman ja vakuuttavan kolmossijan, mikä on osoitus tiimipelaajan taidoista.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Ott Tänak 7 (Hyundai)
Tänak vaikuttaa mestaruusmahdollisuutensa menetettyään antautuneen ajelemaan mukavaa perusvauhtia, kaukana omasta maksimitasostaan. Viimeiset rallit Hyundailla tuntuvat lähinnä pakkopullalta, sillä kolmivuotinen jakso tiimissä on tuonut paljon vähemmän menestystä kuin ranteet edellyttävät. Virolaisässän tasoon nähden neljäs sija on harvinaisen vaisu tulos, varsinkin kun matkaan ei mahtunut omia virheitä, eikä isompia teknisiä ongelmia.
LUE MYÖS: Iso liike rallin MM-sarjassa! Ott Tänak jättää Hyundain
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Dani Sordo 6,5 (Hyundai)
Sordo on ristiriitainen kuljettaja. Yhtäältä, hänen taitonsa edellyttävät kärkitaistelussa pysymistä, mutta toisaalta hänen psyykensä tukee rallin ajamista vain välttävästi. Sordo on antautuja, joka ei uskalla edes kotirallissaan kolkutella riskirajoja maaliin asti, vaan menon äityessä kovaksi jättäytyy suosiolla sivuun taistelusta. Voitontahto ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi kova. Silti hän on vaikea syrjäytettävä kovan kokemuksensa ja tasaisuuden johdosta.
Elfyn Evans 6+ (Toyota)
Walesilaisen matkaan mahtui yksi rutkasti aikaa vienyt rengasrikko, mutta silti; missä on se vanha Evans, joka hullunkurisen sähäkällä työskentelyllä taisteli kahtena viime vuonna mestaruudesta? Joko henkinen puoli rakoilee syystä tai toisesta, tai sitten Evans ei vain ole tottunut nykysääntöjen mukaiseen autoon. Evans on kulisseissa ottanut nuoren Rovanperän menestyksen raskaasti, mikä viittaisi periksi antamiseen ja lievään apatiaan.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala kertoo: tällaisen puheen hän piti omilleen Toyotan merkkimestaruuden varmistuttua
Takamoto Katsuta 6 (Toyota)
Kun ei kulje, niin ei kulje. Onko sinänsä tehokas rallivalmennusohjelma ja sen paras anti jo nähty "Takan" osalta? Seinä vaikuttaa tulleen vastaan, eikä hänestä tullut säännöllistä palkintokorokkeelle ajavaa kuljettajaa. Ottaen huomioon ralliuran lähtökohdat ja luonnollisten ajomiehen elkeiden rajallisuuden, kirpaisee automatiikan väheneminen autoissa eniten juuri Takan kaltaisia kuljettajia.
Adrien Fourmaux 5,5 (M-Sport Ford)
Ei tullut Fourmaux'sta sittenkään seuraavaa suurta ranskalaista. Lupaukset jäivät lunastamatta, eikä mikään yksityiskohta anna ymmärtää, että käännös parempaan päin olisi näköpiirissä. Kortit on nyt katsottu, ja seuraavaksi on edessä enää peffamäki maaliin ja muiden harrastusten pariin. Parin rallin huilivuoron aikana oli vihonviimeinen mahdollisuus valmistella korjausliikkeet, mutta näkemättä jäi.
Craig Breen 5+ (M-Sport Ford)
Kauden pahimman pettymyksen on aiheuttanut Breen. Sopimus M-Sportin kanssa syntyi uran ollessa kukkeimmillaan Hyundain ratissa, mutta Puman todistetusta kilpailukykyisyydestä huolimatta eivät irlantilaisen kynnet ole riittäneet saamaan kamppeesta parasta irti. Heti kun yrityksen tasoa on nostettu, on syntynyt romua. Katalonian asvaltilla varman päälle ajaessaan Breenin vauhti ei riittänyt enää mihinkään, joten ei ihme, että kartturi jätti uppoavan laivan kunniakkaasti ennen päätesatamaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Pierre-Louis Loubet 5 (M-Sport Ford)
Toinen ranskalainen, jonka patongissa ei riittänyt mitta tämän pidemmälle. Sijoittajien kärsivällisyys on varsin todennäköisesti jo sen verran koetuksella satunnaisista hyvistä hetkistä huolimatta, että kovin laajaa MM-ohjelmaa ei nuorukaiselle taida herua. Realiteetit on tunnustettava, vaikka kuinka kipeää tekisi. Loubet ei ole palkkapaikan arvoinen kuljettaja.
Gus Greensmith 4,5 (M-Sport Ford)
Jos Greensmithin suorituksia arvioidaan samalla mittarilla kuin isojen poikien touhuja, on britti pakko jättää luokalleen. Maksukuljettajan roolissa näin raaka arviointi ei kuitenkaan ole perusteltua, vaan Greensmithin ajoa pitäisi katsella hieman samalla silmällä kuin Jourdan Serderidiksen maisemalenkkejä. Tiimi ei sinänsä romuttuneista autoista kärsi, vaan kuten ymmärrettävää on, kyseessä on artisti maksaa -tyylinen yhteistyö alusta loppuun.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.