Kommentti: Koiranruokaskandaalin virheet toistuivat taas ja kärsijöinä ovat lemmikkien omistajat

Viime syksynä tuli jo selväksi, että lemmikkiruokien takaisinvetoja ei kannata piilotella, kirjoittaa MTV Uutisten toimittaja Katariina Taleva.

“Ei paisutella asiaa, mutta..” Ensimmäiset Facebook-ryhmien postaukset Hau Hau:n koiraherkkujen tuotevirhe-epäilystä osuivat silmiini jo tiistaiaamuna.

Päivän aikana useampaan eri koiraryhmään oli tullut monia aloituksia ja poikkeuksellisesti jopa eri eläinlääkäriasemat aloittivat varoittamaan asiakkaitaan kyseisistä herkuista.

– Tänään (tiistaina) iltapäivällä eläinlääkärikunnassa levisikin sitten tieto mahdollisesta myrkytyksestä. Vastaavia tapauksia on esiintynyt ryvästyneesti ja on varsin mahdollista että meillä on taas sylissä uusi myrkytyssarja, kirjoittivat eläinlääkärit Suvi ja Teppo Heinola Facebookissa.

Myös muut eläinlääkäriasemat varoittivat sosiaalisessa mediassa jopa ihan puruluiden nimellä ja kuvilla.

Tuotteita maahantuovan Prima Pet Premiumin sekä sen lukuisten bränditilien hiljaisuus vihloi korvia sosiaalisessa mediassa koko tiistain ajan.

Tiistaina alkuillasta yritys julkaisi epäillystä tuotevirheestä tiedotteen - kotisivuillaan. 

Kotisivuille piilotettu tiedote tuskin olisi tavoittanut asiakkaita, ellei media olisi siihen tarttunut.

Siihen mennessä moni koiranomistaja oli jo ehtinyt miettiä koiransa herkkuja ja mahdollisia oireita, ja asian paisuttelu oli valmis.

Muistissa Musti Group

Prima Pet Premiumin toimitusjohtaja Timo Pärssinen totesi MTV:lle keskiviikkoaamuna, että heillä on muistissa viime syksyn Musti Groupin Smaak-kohu.

Tätä on hieman vaikea uskoa ainakaan tiedottamisen osalta.

Pärssisen mukaan yritys sai ensimmäiset reklamaatiot tuotteesta maanantaina, mutta eivät halunneet “luoda paniikkia” tiedottamisella.

Musti Group sai viime syksynä osakseen kovaakin kritiikkiä siitä, että Smaak Herkkä kala viljaton -takaisinvedosta ilmoitettiin kovin vähin äänin ainoastaan Facebookissa eräänä perjantai-iltana, ja suurin osa Mustin asiakkaista sai tietää asiasta niin sanotusti puskaradion kautta, eli joko koirapuistoista tai Facebookista.

Tiedottamisen puute luultavasti maksoi heille monia asiakkaita. Silloin varmasti monelle tuli selväksi, että lemmikkiruokiin tai -herkkuihin kohdistuvia takaisinvetoja ei kannata piilotella ja että koiraihmiset suhtautuvat lemmikkeihinsä kuin jälkikasvuunsa.

Prima Pet Premium oli vähällä toistaa Musti Groupin virheet.

Luulisi, että viime syksyn ajan kilpailijan kohua seurannut Prima Pet Premium olisi heti tiedon saatuaan koonnut nappulansa yhteen ja kiirehtinyt sosiaaliseen mediaan korostamaan, että he ovat tietoisia tuotteeseen kohdistuvista epäilyistä ja tutkivat asiaa.

Moni hankkii uutisensa sosiaalisen median kautta. Sosiaalisen median alustoilla vietetään ehkä enemmän aikaa kuin uutissivustojen äärellä.

Vaikka mediakenttä tarttui takaisinvetoon rivakasti, ehkä juuri muistissa olleen Smaak-kohun takia, sosiaalisessa mediassa jaettiin vielä keskiviikkonakin laajalti eläinlääkäriasemien postauksia aiheesta uutisten sijaan.

Kuinka monen koiran omistajan huolelta ja epätietoisuudelta olisi vältytty, jos tiedottaminen olisi ollut  ripeämpää?

Kokonaiskuva?

Yritys sai tiedotteen epäillystä tuotevirheestä sosiaaliseen mediaan vasta keskiviikkoaamuna. Tiedote takaisinvedosta saatiin julki sentään vielä keskiviikkona.

Pärssinen perusteli keskiviikkoaamuna sosiaalisen median tiedotuslinjaa sillä, että sosiaalisessa mediassa “kokonaiskuvan saaminen on vaikeaa” ja “tiedotus elää tilanteen mukaan”.

Siinä olisi ollut kaksi aivan erinomaista syytä tiedottaa epäillystä tuotevirheestä itse ensimmäisten joukossa ennen kuin tilanne alkoi paisua ja huhut levitä.

Oikaisu 13.30 29.8. Vaihdettu jutun pääkuva, jossa oli aiemmin väärä kuva epäilyksen alaisista puruluista.

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat