Tuskin Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinenkään osasi unelmoida siitä, että tiimin kaikki uudet kuljettajat pääsevät heti nauttimaan menestyksestä Toyota Yaris WRC -autolla, kirjoittaa Toni Heinonen.
Mutta näin on käynyt. Takana on kolme osakilpailua, ja Toyota on ollut alkukauden ehdoton ykkönen.
Viime syksynä kohistiin siitä, että Hyundai ryöstää Mäkisen kruununjalokiven kaudeksi 2020. Ott Tänak oli juuri varmistanut kuljettajamestaruutensa Toyotalla, kun Hyundai ilmoitti pestanneensa virolaistähden kahdeksi seuraavaksi vuodeksi.
Peli kuljettajamarkkinoilla aukesi täysin Tänakin päätettyä lähdöstään. Toyota pisti lopulta kuljettajakokoonpanoonsa täysin uusiksi: Jari-Matti Latvala ja Kris Meeke saivat tehdä tilaa, kun tiimi pestasi miehistöönsä Sébastien Ogierin, Elfyn Evansin ja Kalle Rovanperän.
Mäkinen ja Toyota olivat toki valmistelleet kauden 2020 kuljettajapakkaansa hyvissä ajoin. Tiettävästi Rovanperä oli pistänyt nimensä Toyota-sopimukseen jo kesällä. Huhujen mukaan Evans oli sidottu Toyotalle jo ennen Rovanperää. Ogierin tulo varmistui vasta myöhemmin. Ja tällä kolmikolla Mäkinen tuli osuneeksi kultasuoneen.
Toyotalle ei ole tullut yhtäkään keskeytystä alkukauden kisoissa. Lisäksi tallin kaikki kolme kuljettajaa ovat yltäneet viiden parhaan joukkoon jokaisessa rallissa.
Monte Carlon rallissa Ogier ja Evans ajoivat molemmat palkintokorokkeelle ja taipuivat vain niukasti Hyundain Thierry Neuvillelle voittokamppailussa. Ruotsissa puolestaan walesilaiskuljettaja Evans ajoi upeaan voittoon, ja 19-vuotias Rovanperä teki historiaa napattuaan kolmostilan. Suomalaistoivosta tuli kaikkien aikojen nuorin palkintokorokkeelle yltänyt kuljettaja MM-sarjassa.
Montessa ja Ruotsissa kilpaillaan erityisissä olosuhteissa kauden muihin osakilpailuihin verrattuna. Viime viikonloppuna Meksikossa Toyotan suorituskyky oli jälleen huipputasolla, kun vauhtia mitattiin puhtailla sorateillä. Tällä kertaa oli kuudesti maailmanmestaruuden valloittaneen Ogierin vuoro ottaa ensimmäinen voittonsa Toyotan ratissa.
Toyotan päävastustajan Hyundain alkukausi on sisältänyt useita huolenaiheita, vaikka tiimin edustusta onkin nähty podiumilla jokaisessa rallissa. Tänak koki uransa rajuimman ulosajon kauden avauskilpailussa Montessa, ja tekniset murheet pilasivat Neuvillen ja Dani Sordon suoritukset Meksikossa.
Tilanne on tällä hetkellä herkullinen Toyotan kannalta, vaikkakin kausi on vasta alkutekijöissään. Ogier on kuljettajien pistetaulukossa ykkösenä ennen Evansia, ja Rovanperäkin on komeasti neljäntenä. Valmistajien MM-sarjan puolella Toyota on nykäissyt 21 pisteen etumatkan Hyundaihin.
Entä Tänak? Hänen nimensä löytyy taulukosta vasta Rovanperän alapuolelta sijalta viisi.
Toyotan kuljettajakolmikossa vaikuttaa olevan tällä hetkellä loistava balanssi. Löytyy kokemusta (Ogier), uusi mestarikandidaatti (Evans) ja supertoivo tuleville vuosille (Rovanperä).
Näiden kuljettajien otteista päästään jälleen nauttimaan, kunhan koronatilanne sen sallii.