Euroviisukarsinnan tilalle vuonna 2012 hypetyksellä nostettu Uuden Musiikin Kilpailu on piristänyt suomalaista musiikkiskeneä. Euroviisujen kanssa sillä ei pitäisi kuitenkaan olla mitään tekemistä – siksi konsepti on syytä kuopata tai ainakin viedä niin kauas Euroviisuista kuin mahdollista.
Norma John -duo esiintyi eilisessä viisusemifinaalissa huumaavan kauniisti. Leena Tirronen osui täydellisesti korkeimpiinkin säveliin, ja Blackbird-kappaleen tunnelma vei ajatukset savuisille klubeille.
Eli ei Euroviisuihin päinkään.
Norma Johnille tarjottiin kaikki mahdollisuudet yltää lauantain finaaliin Kiovassa: Se oli esiintymisjärjestyksessä seitsemäntenä Montenegron laulutaidottoman – mutta estottoman – kaverin jälkeen. Juontajien antama hengähdystauko ennen esitystä soi Norma Johnille sekä kuuntelijoille mahdollisuuden laskeutua oikeaan tunnelmaan. Viisutoimittajat hehkuttivat duoa varauksettomasti ympäri Euroopan, vedonlyöntitoimistot nostivat kaksikon kärkiehdokkaaksi.
Vuodesta toiseen sama viisu.
Blackbird oli kappale, jolla Suomi olisi lumonnut viisukansan ja myös äänestäjät vielä 1970-luvulla. Mutta Euroviisut ei ole enää vuosiin ollut musiikkikilpailu, vaikka sitä musiikin ystävänä ja viisuentusiastina hartaasti toivoisikin. Ilman ilmiöitä, meemejä ja YouTube-sukseeta ei kisoissa yksinkertaisesti voi menestyä – ainakaan Suomen kokoisesta maasta, jolla ei ole tarpeeksi viisuintoisia naapurimaita (verrattuna finaalin päässeistä maista muun muassa Azerbaidzhaniin, Armeniaan, Kreikkaan ja Kyprokseen). Finaaleihin ei menty sävelpuhtaudella, vaan hysteerisen epäonnistuneilla vedoilla (Australia ja Belgia) ennakkohypen ansiosta.
Kenestä Suomen Epic Sax Guy?
Ja kun viisufanille mainitsee sanat Epic Sax Guy, tietää jokainen mistä on kyse.
Kun viisufanilta kysyy, kuka on Suomen UMK-historian paras viisuesiintyjä, vastaus ei varmasti löydy ihan heti.
Ja koska Epic Sax Guy muistetaan, Moldova lähetti Kiovaan tänä vuonna saman poppoon ja saman saksofonimiehen, jonka 10 tunnin videota on käynnistetty yli 26 miljoonaa kertaa.
Ja finaaliin mentiin että törähti.
Mutta jos Suomen viisupäättäjät tulevat vihdoin järkiinsä ja uskaltavat haudata UMK:n vaikkapa kaikessa hiljaisuudessa, älkää pliis tyytykö siihen helpoimpaan ratkaisuun.
Saara Aalto lähtisi varmasti kiljuen Suomen viisuedustajaksi ja saisi kohtuullisesti näkyvyyttäkin, mutta suurin Saara-hype on ohi – ja viisut ovat jo täynnä saaraaaltoja.
Suomi tarvitsee oman uuden viisumeeminsä – ilmiönsä. Lordin jäsenet vilahtavat vuodesta toiseen viisufinaalien taukovideoilla, koska heidät muistetaan.
Jos Lordia ei haluta lähettää viisuihin uudestaan, on kaivauduttava suomalaisuudessa ja erikoisuudessa vieläkin syvemmälle. Oma ehdotukseni on poikabändi, jossa ovat Nolla-Kojo, Jari Sillanpää, Vesa-Matti Loiri ja Pave Maijanen.
Meemiä ja ilmiötä voi alkaa rakentaa jo nyt.
Korjattu tekstin oikeinkirjoitusta 11.5. klo 0.11.