Kimi Räikkösen kiukkuinen tiimiradioviesti lähes täydellisesti onnistuneen aika-ajon jälkeen puhuu lupaavaa kieltä: kymmenen vuoden takainen maailmanmestari ei ole taipumassa Ferrarin kakkoskuskiksi.
Sitä ei tiedetä, mitä Räikkönen tarkalleen ottaen tarkoitti, kun hän vastasi kisainsinöörilleen Dave Greenwoodille nuo sanat: tämän täytyy loppua. Arvella kuitenkin sopii, että Räikkönen alkaa olla kyllästynyt siihen tapaan, jolla tämän kevään kaikki aika-ajot ovat menneet alakanttiin milloin mistäkin syystä juuri ratkaisevalla hetkellä.
Räikköselle ei riitä, että hän on auttamassa Ferrarin ensimmäistä kertaa eturiviin liki yhdeksään vuoteen. Hän haluaa taistella paalupaikoista ja kisavoitoista. Kimiä kyrpi – ja kunnolla.
Tällä kertaa Räikkönen oli vielä viimeistä edellisellä vedolla yli puolitoista kymmenystä tallikaveriaan Sebastian Vetteliä edellä, mutta niin vain saksalainen taikoi taskustaan 59 tuhannesosaa nopeamman kierrosajan, kun Räikkönen puolestaan epäonnistui oman aikansa parantamisessa. Jo ennen aika-ajoja oli tiedossa, että Sotshin olosuhteet vaativat ultrapehmeille renkaille kaksi lämmittelykierrosta ennen kunnon aikavetoa. Vettel ja molemmat Mercedekset tekivätkin sen – Räikkönen jätettiin yhden varaan.
Tämän jälkeen lehdistötilaisuudessa oli havaittavissa kauden toistaiseksi tärkein signaali: Räikköselle ei riitä, että hän on auttamassa Ferrarin ensimmäistä kertaa eturiviin liki yhdeksään vuoteen. Hän haluaa taistella paalupaikoista ja kisavoitoista, mutta talli ei tällä hetkellä auta häntä siinä. Kimiä kyrpi – ja kunnolla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Räikkönen on nyt kisannut 128 F1-viikonloppua ilman paalupaikkaa. Jos hän ottaa vielä joskus urallaan sellaisen, näiden kahden ykköstilan välinen kisamäärä on formula ykkösten ylivoimainen ennätys, sillä tällä hetkellä kärkipaikkaa pitää Giancarlo Fisichella, joka ehti ajaa Itävallan GP:n 1998 ja Australian GP:n 2005 paalupaikkojensa välissä 107 kisaa.
Sen sijaan Ferrarin uusi kultapoika Sebastian Vettel on ottanut kaikki 47 paaluaan Räikkösen toistaiseksi viimeisen, Ranskan GP:ssä 2008 tulleen ykkösruudun jälkeen. Sotshin onnistuminen oli toki Vettelillekin vasta toinen Ferrarilla, mutta vakuuttavan alkukauden jälkeen Räikkösen on pikaisesti vahvistettava asemansa tasavertoisena kuskina saksalaisen kanssa.
Paalupaikan karkaaminen suomalaisilta tietysti kirpaisi sen jälkeen, kun Räikkönen ja Valtteri Bottas ehtivät jo antaa viitteitä siitä, että historian ensimmäinen sinivalkoinen eturivi olisi mahdollinen. Pienen sulattelun jälkeen pettymyksellä on kuitenkin kääntöpuoli. Räikkösen esiinmarssin lisäksi Bottas onnistui jo toista kertaa peräkkäin lyömään maagisena aika-ajajana tunnetun Mercedeksen tallikaverinsa Lewis Hamiltonin, jota taisin itsekin kuvailla yliluonnolliseksi vielä pari kisaa sitten.
Bottas on ottanut kauden jokaisena viikonloppuna sellaisia harppauksia eteenpäin, että myöskään Mercedeksellä on aivan turha alkaa leipoa Hamiltonista ykköshevosta tässä vaiheessa kautta.
Suomalaiset vain tarvitsevat nyt sen täydellisen onnistumisen kisassa. Sotshi on se paikka, jossa sekä Räikkösellä että Bottaksella on koko kevään paras tilaisuutensa tallikaverinsa lyömiseen ja MM-taistelun palauttamiseen omiin käsiinsä. Tämä kausi on vielä liian aikaista julistaa Vettelin ja Hamiltonin kaksintaisteluksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.