Torstaina alkava Portugalin MM-ralli erottelee jyvät akanoista, kirjoittaa MTV Urheilun rallitoimittaja Toni Heinonen.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan joukoilla kovat valtit MM-rallissa – Toyotan yllä myös isoja kysymysmerkkejä
LUE MYÖS: Kalle Rovanperältä karu arvio tilanteestaan – "Harmittavasti näyttäisi siltä, että juuri..."
Portugalissa ajetaan MM-rallivuoden ensimmäinen sorakilpailu. Kausi on vasta aluillaan, mutta panokset ovat kovat.
Takana on kolme osakilpailua ja edessä on vielä kymmenen koetusta. Sarja on alkutekijöissään, mutta Pohjois-Portugalissa ajettava ralli tarjoaa vahvan näytteen tiimien voimasuhteista.
Jäljellä olevista kisoista peräti seitsemän mitellään sorateillä. Ja Portugali on näistä ralleista ensimmäinen, joka pistää tämän sukupolven Rally1-hybridiautot kovaan testiin.
Portugali toimii siten todellisena mittatikkuna loppukautta varten. Porton ympäristön sorapätkillä on sekä teknisiä ja rajuja osuuksia että vauhdikkaampia kohtia. Portugalin jälkeen ajettavat Sardinian ja Kenian rallit ovat luonteeltaan kestävyyskisoja, kun taas niiden perään ajettavissa Viron ja Suomen kisoissa on kyse raa'asta nopeudesta sorateillä.
Portugalin MM-ralli on myös uusi testi hybridiyksiköille, jotka tulivat pääluokan autoihin täksi kaudeksi. Heti ensimmäisenä kunnon kisapäivänä perjantaina hybridiautojen pitää selvittää kahdeksan erikoiskoetta ja rapiat 120 ek-kilometriä ilman kunnollista huoltoa.
Lauantaina urakka ei paljoa helpota. Päivällä on kunnon huoltotauko, mutta autokuntien taitettavana on kaksi 80-kilometristä lenkkiä.
Hybridiyksiköt osoittivat heikkouden merkkejä helmikuun lopussa ajetussa Ruotsin lumirallissa. Hyundain Ott Tänak ja Toyotan Elfyn Evans – mestarisuosikkeja molemmat – joutuivat keskeyttämään yksiköissä ilmenneiden vikojen vuoksi.
Edellisessä osakilpailussa Kroatian asvalttibaanoilla hybridiyksiköt eivät oireilleet samalla tavalla. Silti on pakko nostaa esiin kysymys ennen Portugalin rallia: pystyvätkö tiimit välttämään ongelmat tulevana viikonloppuna vai onko edessä lisää ikäviä hybridiyllätyksiä?
Huomioon on otettava myös sääolosuhteet. Nyt kilpaillaan ensimmäistä kertaa hybridimenokeilla kesäkelissä, sillä viikonlopuksi on luvattu hellettä.
MM-sarjan johtajana Portugalin osakilpailuun starttaavalla Kalle Rovanperällä on edessään karu tehtävä aura-autona perjantain erikoiskokeilla. Mutta jos Toyotan suomalaistähti välttää ylimääräiset ongelmat, tulos voi olla yllättävänkin hyvä.
Se tiedetään, että Rovanperältä löytyy äärimmäistä nopeutta, mutta nyt pitää löytyä myös malttia.