Toyotan MM-rallitiimi teki kovan mutta oikean päätöksen pudottaessaan Takamoto Katsutan Chilen MM-rallista Sami Pajarin tieltä. Kolmella viime kaudella kaikki mestaruudet voittanut talli näkyy jo kääntäneen katseensa ensi kauteen, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: Jymypaukku! Sami Pajarille unelmapesti MM-rallissa – "En osannut odottaa"
LUE MYÖS: Sami Pajari aisti muutoksen Toyotalla: "Merkit olivat huomattavissa"
Kun Toyota oli viime kauden jälkeen tiedottanut Kalle Rovanperän jättäytyvän tänä vuonna osa-aikakuljettajan rooliin, tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoi toivovansa, että Elfyn Evansin rinnalla täyden kauden ajava Katsuta pystyisi vastuun lisääntyessä taistelemaan tänä vuonna joka kisassa palkintokorokesijoituksesta.
MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa enemmän tai vähemmän tyrmäsi ajatuksen jo ennen kauden alkua, ja viimeiset kahdeksan kuukautta ovat osoittaneet hänen osuneen oikeaan.
Katsuta on saavuttanut kymmenessä osakilpailussa vain yhden palkintokorokesijoituksen, kakkossijan maaliskuussa Keniassa, eivätkä palkintosijat ole olleet muissa kisoissa lähimaillakaan.
Katsutan rajat ovat tulleet vastaan, vaikka hän onkin toki nostanut huomattavasti vauhtiaan viime vuodesta. Kun kaudella 2023 hän jäi läpi ajamillaan erikoiskokeella pohja-ajasta keskimäärin 0,67 sekuntia kilometrillä, nyt vastaava ero on ollut 0,50 sekuntia kilometrillä.
Ero palkintopallivauhtiin on kuitenkin yhä varsin suuri. Kolmossijan lunastaneiden kuljettajien keskimääräinen ero pohja-aikaan on tämän kauden osalta 0,36 sekuntia kilometrillä.
Juttu jatkuu tilaston jälkeen.
Takamoto Katsutan vauhti ja tulostaso MM-sarjan pääluokassa:
kausi: | ero pohja-aikaan (s/km): | pistettä / kisa: |
2020 | 1,12 | 2,6 |
2021 | 0,70 | 7,1 |
2022 | 0,74 | 9,4 |
2023 | 0,67 | 7,8 |
2024 | 0,50 | 8,0* |
* Pistesysteemi uudistui täksi kaudeksi niin, että keskeyttänytkin kuljettaja voi vielä sunnuntaina kerätä jopa 12 pistettä.
Katsutan tuloksille on käynyt kuin vänrikki Naperon suunnitelmalle harjoitusmenetelmien ja kovapanosammuntojen uudelleenorganisoinnista pataljoonassa elokuvassa Uuno Turhapuro armeijan leivissä.
– Se vain tässä nopeasti kirjottaessa, niin virhelyöntien määrä kauheasti kasvaa kyllä, mutta kiire on kiire, tokaisi suunnitelman puhtaaksi kirjoittamisen vastuulleen saanut alokas Turhapuro.
Kiire on ollut Katsutallakin. Kun hän vielä viime kaudella ajoi läpi 91 prosenttia kaikista erikoiskokeista, tämän kauden lukema on nyt 86. Jälki on ollut rumaa etenkin lauantaipäivinä, joina pätkien läpipääsyprosentti on pudonnut viime vuoden 92:sta 76:een.
Ajovirhe on tullut lauantaipäivänä niin Ruotsissa, Portugalissa kuin Suomessa. Ne kaikki sattuivat vieläpä voittotaistelussa ja johtivat keskeytykseen.
Tässä vaiheessa kautta Katsuta onkin ollut valmistajien mestaruudesta taistelevissa Toyota- ja Hyundai-leireissä se kaikkein heikoin lenkki.
Juttu jatkuu tilaston jälkeen.
Toyota- ja Hyundai-kuljettajien keräämät tallipisteet kaudella 2024:
kuljettaja: | talli: | ajettuja kisoja tallipisteitä keräävänä kuljettajana: | pistettä: | pistettä/kisa: |
Sébastien Ogier | Toyota | 7 | 155 | 22,1 |
Thierry Neuville | Hyundai | 10 | 202 | 20,2 |
Ott Tänak | Hyundai | 10 | 158 | 15,8 |
Kalle Rovanperä | Toyota | 6 | 93 | 15,5 |
Elfyn Evans | Toyota | 10 | 126 | 12,6 |
Esapekka Lappi | Hyundai | 4 | 38 | 9,5 |
Dani Sordo | Hyundai | 3 | 28 | 9,3 |
Andreas Mikkelsen | Hyundai | 3 | 19 | 6,3 |
Takamoto Katsuta | Toyota | 7 | 36 | 5,1 |
Sangen vaatimattomaksi jäänyttä tulostasoa on tarpeettoman pitkään selitetty Katsutan "kokemattomuudella". 31-vuotias kuljettaja on japanilaisille suunnatun Toyotan haastajaohjelman ensimmäinen lopputuotos. Hän liittyi ohjelmaan 22-vuotiaana vuonna 2015.
Nyt vyöllä on jo 75 ajettua MM-rallia, ja kun siihen lasketaan mukaan ennen MM-sarjauraa ajetut rallit, kisakokemusta löytyy tilastoraamattunakin tunnetun ewrc-results-sivuston mukaan kaikkiaan 118 startin verran.
Kyseisestä tietokannasta löytyy tällä hetkellä 14 031 kuljettajaa, jotka ovat ajaneet vähintään yhden MM-rallin. Katsuta on 75 MM-startillaan sijalla 49 tasoissa kaksinkertaisen maailmanmestarin Walter Röhrlin kanssa. 99,6 prosenttia kaikista MM-rallikuljettajista ovat jo hänen takanaan.
Tätä kovemmalla kokemuksella ensimmäisen MM-rallivoittonsa on saavuttanut historian saatossa vain yksi mies, Hyundailla yhä ajava Dani Sordo. 41-vuotias espanjalainen kilpaili MM-tasolla jo 107. kerran onnistuessaan voittamaan vuoden 2013 Saksan MM-rallin.
Lajin 19 maailmanmestarista vain Richard Burns, Hannu Mikkola ja Ott Tänak eivät olleet 75 ajetun MM-rallin jälkeen vielä mestareita, mutta MM-rallivoittajia olivat; Tänak yksinkertainen, Burns 9-kertainen ja Mikkola 10-kertainen sellainen.
Onnittelut Hyundaille?
Tältä pohjalta se, että Toyota nyt jättää Katsutan sivuun kuun lopussa ajettavasta Chilen MM-rallista ja ajattaa hänen tilallaan tallissa todennäköisesti ensi kaudella ajavaa 22-vuotiasta Pajaria, on ainoa oikea ratkaisu.
Emoyhtiön lempilapsiin lukeutuvan japanilaiskuljettajan syrjäyttäminen ei varmasti ollut tiimin operatiiviselle johdolle helppoa, mutta nyt se on tehty – ja kaikki kunnia Katsutalle, mutta ei ainakaan yhtään liian aikaisin, tulosten valossa pikemminkin aivan liian myöhään.
Yhtä kaikki se, mitä lokakuussa Keski-Euroopassa tapahtuu, on huomattavasti Chilen-kokoonpanoa yllättävämpää.
Sébastien Ogier paljasti viime viikonloppuna Kreikassa, että alkuperäisen suunnitelman mukaan hänen piti olla sivussa kyseisestä kisasta. Ogierin piti jakaa tällä kaudella autoa Rovanperän kanssa, eli käytännössä Keski-Euroopan kisa on ollut Toyotan papereissa merkittynä Rovanperälle.
Rovanperää ei lähtöviivalla kuitenkaan nähdä, vaan Pajari ottaa hänen paikkansa.
Näin toimimalla Toyota näyttää nostavan kätensä pystyyn valmistajien mestaruustaistelussa, jossa Hyundailla on tällä hetkellä 35 pisteen johto, kun kolme osakilpailua on ajamatta.
Ei Rovanperä välttämättä olisi kuudennelta tai seitsemänneltä lähtöpaikalta ihmeitä pystynyt tekemään, mutta nyt niiden tekeminen jää hänen sijastaan tallin kolmantena pisteitä keräävänä kuljettajana Keski-Euroopassa ajavan Katsutan harteille.