Jenkkiduo Twenty One Pilots on onnistunut luomaan yllätyksiä täynnä olevan konserttikokemuksen.
Kello on noin yhdeksän illalla keskiviikkoiltana. Helsingin jäähalli on täyteen pakattu yhdysvaltalaisen Twenty One Pilots -yhtyeen faneja. Suuri osa ihmisistä on lisännyt konserttiasusteisiinsa keltaista teippiä. Yleisön seassa on nähtävissä normaalia enemmän punaisia pipoja.
Odottava tunnelma raukeaa, kun lavan edessä ollut musta verho vedetään alas ja esiin astelee yhtyeen rumpali Josh Dun soihtua kantaen. Dun tarkkailee hetken yleisöä ja siirtyy rumpusettinsä taakse. Samalla yhtyeen nokkamies Tyler Joseph nousee lavan alta auton päällä seisten. Hiihtopipolla kasvonsa peittänyt laulaja saa käteensä basson ja polkaisee Jumpsuit-kappaleen raskaan riffin käyntiin, auto hänen takanaan syttyy liekkeihin.
Heti konsertin alkutahdeista on selvää, että lavarakenteisiin ja yleiseen konserttikokemukseen on panostettu. Raskas bassoriffi vaihtuu Levitate-kappaleen nopeaan räppäykseen ja Joseph hyppää hetki sitten liekeissä olleen auton katolle esiintymään.
Lavashow nojaa vahvasti eri albumien teemoihin. Ensimmäisten kappaleiden aikana keltainen väri on vahvasti esillä kaksikon vaatetuksessa, mukaillen Jumpsuit ja Levitate -kappaleiden musiikkivideoita.
Seuraavaksi vuorossa on tummanpuhuva hitti Fairly Local, jonka aikana auto laskeutuu pois lavalta, Joseph näyttää kaatuvan auton perässä lavarakenteisiin ja hetkeä myöhemmin hän ilmestyy jäähallin katsomoon jatkamaan kappaletta.
Olen elämäni aikana nähnyt mitä mielenkiintoisimpia live-esiintymisiä, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun pääsin todistamaan kesken kappaleen suoritettua taikatemppua. Tempun jälkeen Joseph palaa lavalle ja hiihtopipo on vihdoin pois häen kasvoiltaan.
LUE MYÖS: Jenkkibändiä jonotetaan Helsingissä pakkasista huolimatta – osa faneista nukkui yön lumen keskellä
Vaatetuksen sovittaminen kappaleisiin jatkuu, kun lavarakenteista leijailee punainen pipo, jonka laulaja vetää päähänsä ja yhtyeen suurhitti Stressed Out alkaa soimaan. Vastaavia vaatteiden vaihdoksia nähdään lukuisia kertoja keikan aikana, mikä on harvinaisempaa perinteisille yhtyeille.
Välillä yhtyeen esiintymistyyli painuu melodramaattisuuden puolelle. Lane Boy -kappaleen Joseph esitti kokonaan kauluspaita vedettynä pään yli niin, että hänen kasvojaan ei näkynyt ollenkaan. Myöhemmin kaksikko veti ylleen halvan näköiset luurankohupparit ja peittivät kasvonsa jälleen. Kasvojen peittäminen on aina ollut iso osa yhtyeen esiintymistä, mutta jatkuvasti toistuva kikka menettää tehonsa nopeasti.
Haastatteluissa ja promoesiintymisissä Tyler Joseph vaikuttaa hieman ujolta mieheltä, joka olisi mieluummin missä tahansa muualla, kuin kameroiden edessä tentattavana. Lavalla hän ottaa kaiken tilan haltuun hyppien korkealle ja tanssien kappaleiden tahtiin. Konsertin edetessä Joseph alkaa ottaa yleisöön yhä enemmän kontaktia ja laulattaa täyttä jäähallia kappaleiden mukana.
Konserttisalin perälle on pystytetty b-lava, jolla kuullaan kaksi hitaampaa kappaletta. Yksi konsertin mieleenpainuvimpia hetkiä on tällä pienemmällä, intiimimmällä lavalla soitettu Neon Gravestones, jossa Joseph ottaa kantaa yhteiskunnan tapaan ihannoida ihmisiä vasta heidän kuolemansa jälkeen. Kuinka kuolema itsessään on muuttumassa reitiksi tähteyteen ja historiankirjoihin.
LUE MYÖS: Kommentti: Tervetuloa takaisin, Robin! Suomi ei enää riitä ex-teinipopparille
Suomalaisilla on tuoreessa muistissa tällä viikolla pois nukkunut Matti Nykänen, jonka status legendana sinetöitiin vasta kuoleman jälkeen. Tunnelma on lähes aavemainen, kun kaksikko vetää kappaletta pienellä lavalla, ja ympäri hallia yleisö heiluttelee kännyköiden taskulamppujaan kuunnellen kappaletta hiljaisuudessa.
Koko konsertin aikana lavalla ei nähdä kaksikon lisäksi muita muusikoita. Vaikka Joseph soittaa taidokkaasti vuorotellen bassoa, pianoa ja ukulelea, näyttää suuri osa musiikista tulevan taustanauhoilta. On häiritsevää, kun yleisöstä näe, mistä kaikki konsertissa kuultava musiikki todellisuudessa soi.
Tähän tuskin kovin moni konsertin aikana kiinnittää huomiota, kun yhtye tykittää yleisöä uusilla tempauksilla ja tarttuvilla hiteillä. Rumpali Josh Dun käy tekemässä takaperinvoltin Josephin pianon päältä, lavalle rakennetut alustat nostavat groovaavan My Blood -kappaleen aikana kaksikon esiintymään yläilmoihin.
Car Radio -hitti huipentuu siihen, kun Joseph nousee hallin perälle pystytetyn pienen alustan päälle ja huutaa kurkku suorana. Yleisön kannateltavaksi nostetaan pieni rumpusetti, jonka päällä Dun käy soittamassa lyhyen soolon. Koko konsertti päättyy Trees-kappaleen huipentumaan, kun yleisön käsille nostetaan kaksi suurta rumpua, joita kaksikko hakkaa konfettiaallon hukuttaessa fanit alleen.
Twenty One Pilotsin suosio räjähti käsiin vuonna 2015 ilmestyneen blurryface-albumin jälkeen, jonka seurauksena molemmat yhtyeen jäsenistä saivat niskaansa ennennäkemättömän määrän huomiota. Kovimmat fanit pitävät kaksikkoa lähes jumalina. Tosiasiassa kyseessä on vain kaksi normaalia miestä, joiden musiikkiprojekti kasvoi suuremmaksi, kuin kumpikaan tuskin koskaan osasi odottaa.
Konserttimiljöössä kaksikko ei kuitenkaan näytä vaivaantuneelta, vaan he tarjoilevat intohimoisille faneilleen unohtumattomia hetkiä läpi illan, ja konserttia varten pukeutuneet fanit ottavat kaiken avosylin vastaan.