Autokorjaamoissa toivotaan, että sähköistyvä autokanta palauttaisi nuorten kiinnostuksen asentajan ammattiin.
Sähköistyvän autokannan on pelätty ajavan etenkin pienempiä autokorjaamoja ahdinkoon, kun ajokkien huoltotarve vähenee eivätkä osaaminen ja käytössä olevat laitteet riitä sähköautojen huoltamiseen.
Monilla alan yrityksillä on edessään erikoistuminen tiettyihin korjauskohteisiin, liittyminen isompaan korjaamoketjuun tai ovien sulkeminen. Varsinkin ikääntyneemmän yrittäjäkunnan on ennustettu heittävän työrukkasia nurkkaan, jos edessä on kalliita investointeja uuteen korjaamoteknologiaan.
Merkkiliikkeiden ulkopuolista korjaamoalaa edustavan Autoalan Palvelutuottajat ry:n puheenjohtaja Taneli Hakkarainen tunnistaa edellä kuvatun tilanteen. Hän ei kuitenkaan pane korjaamoyrittäjiä uhkaavaa ahdinkoa pelkästään sähköautojen syyksi. Autoteknologiassa on otettu myös aiemmin isoja kehitysloikkia, joissa alan yrittäjien on pitänyt pysyä mukana. Samalla uhasta on tullut myös mahdollisuus.
– Aikanaan tulivat katalysaattorit ja suorasuihkutus, sitten tietokoneet ja sähköinen diagnostiikka. Sähköautot ovat tätä samaa jatkumoa, muistuttaa autokorjaamoja Helsingissä, Lahdessa ja Kuopiossa pyörittävä Hakkarainen.
Tarvetta sadoille asentajille
Sähköautoja suurempi käytännön haaste vaikuttaa olevan osaajapula. Korjaamoalan vetovoima on hiipunut viime vuodet tasaista tahtia, eikä asentajia enää löydy riittävästi eläköityvien ammattilaisten tilalle. Esimerkiksi Autoalan Keskusliiton AKL:n kyselyn mukaan sen jäsenliikkeillä on noin 700 uuden mekaanikon välitön palkkaustarve.
Korjaamoyrittäjien hartaana toiveena on, että sähköistyvä autokanta palauttaisi nuorten kiinnostuksen alaa kohtaan.
– Sähköautojen huoltaminen ja korjaaminen ovat jo pitkälti tietokonetyötä. Mielikuvat öljyisistä käsistä ja likaisista korjaamohalleista tuntuvat kuitenkin olevan tiukassa, Hakkarainen harmittelee.
Töitä toki riittää myös perinteisten polttomoottoreiden parissa, vaikka sähköautojen myyntimäärät ovat kasvaneet pari viime vuotta ripeästi.
AKL:n tilastojen mukaan Suomessa oli vuoden 2023 lopussa liikennekäytössä lähes 84 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja 135 000 lataushybridiä. Perinteisiä polttomoottoriautoja oli samaan aikaan rekisterissä yli 2,5 miljoonaa.
– Niissä on korjaamista vielä pitkäksi aikaa, Hakkarainen vakuuttaa.
Pelialan sijaan autoalalle?
AKL:n teknisen johtajan ja myös alan koulutusasioista vastaavan Jouko Sohlbergin mukaan korjaamoalalle oli takavuosina tulijoita riittämiin. Nyt opintolinjojen aloituspaikat saadaan hädin tuskin täyteen.
– Ikäluokat kutistuvat vuosi vuodelta, ja kisaamme nyt samoista osaajista muiden ammattialojen kanssa. Rasvamonttuimago on tiukassa, vaikka työympäristöt ovat jotain aivan muuta, Sohlberg sanoo.
Hakkaraisen tavoin hän toivoo, että sähköautot toisivat mukanaan positiivisen käänteen opiskelijahakuihin. Se kuitenkin edellyttää alan toimijoilta entistä aktiivisempaa otetta ja viestintää, josta yksi esimerkki on AKL:n syksyllä 2023 käynnistämä Vetovoima-kampanja.
– Alalla tarvitaan jatkossa sähkö- ja ohjelmisto-osaamista eli pelialan sijaan kannattaakin suunnata autoalalle. Koulun penkille joutuvat myös kokeneet konkarit, mikäli aikovat jatkaa töitä sähköautojen parissa, Sohlberg sanoo.
Huollot tehdään vielä ajallaan
Monessa kotitaloudessa on jouduttu suhdanteiden synkentyessä tinkimään arkisista menoista, mutta yleinen säästölinja ei vielä näy autokorjaamojen tilauskirjoissa.
Autoklinikka-ketjuun kuuluvia Alppilan Autohuolto -korjaamoja Helsingissä sekä Mekonomen-ketjuun kuuluvia toimipisteitä Lahdessa ja Kuopiossa pyörittävän Taneli Hakkaraisen mukaan esimerkiksi määräaikaishuollot tehdään varsin uskollisesti ajallaan, vaikka talous olisi tiukalla.
– Nykyautoissa pientenkin huoltotöiden tekeminen itse on varsin työlästä. Lisäksi useimmat autonomistajat tiedostavat sen, että huoltojen laiminlyönnistä koituu aikanaan vielä isompia kustannuksia, Hakkarainen toteaa.
Vuosikymmenen vaihteen jälkeen heikosti käynyt uusien autojen kauppa näkyy kuitenkin aikanaan etenkin merkkiliikkeiden korjaamoilla, joissa valtaosa takuun piirissä olevista uudenkarheista ajokeista huolletaan.
– Kun autokauppa käy vaisusti, on huollettavia autojakin vähemmän, Hakkarainen ynnäilee.