Korkea venekuljetus hämmästytti Lahdentiellä – näin sanoo laki

MTV Uutisten lukija bongasi Lahdentiellä erikoisen näköisen kuljetuksen. Hän hämmästelee sitä, voiko liikenteessä ja isolla tiellä kulkea tällaisella yhdistelmällä. Poliisin mukaan veneitä on kuitenkin laillista pinota päällekkäin, kun sen tekee oikein.

– Vaikka tuo äkikseltään huimalle näyttääkin, ei se tarkoita että olisi laiton kuljetus. Voisi jopa arvioida kuljetuksen olevan laillinen, kommentoi kuvaa ylikomisario Timo Leppälä Itä-Uudenmaan poliisista.

Maallikon silmään korkea viritys näyttää epävakaalta, mutta kokenut liikennepoliisi tunnistaa laillisuutta puoltavia seikkoja.

– Olettaisin alimmaisen veneen olevan sidottu kärryyn. Ylempi vene on todennäköisesti sidottu kuljetuskehikkoon, Leppälä arvelee.

Veneen kiinnittäminen kuormaliinoilla yläpuolelta ei ole hänen mukaansa välttämätöntä, vaikka sitä suositellaankin. Oleellista on, ettei lasti pääse kuljetuksen aikana liikkumaan mihinkään suuntaan.

Leppälä muistuttaa, ettei kuljetuksen laillisuudesta voi sanoa mitään varmaa ilman sen tarkastamista. Kuorman painoa, kärryn tyyppiä ja kuljettajan ajokorttiluokkaa ei kuvasta näe.

Hankala kuorma ajotaidon varassa

Toinen mahdollinen kompastuksen paikka on lastin paino.

– Kuvasta ei voi sanoa onko jarrullinen vai jarruton kärry, Leppälä huomauttaa.

Mikäli kärryssä on jarrut, voi joillakin kärryillä kuljettaa jopa 3 500 kiloa. Jarruttoman kärryn raja sen sijaan on vain 750 kiloa.

– Ilman moottoria tuon luokan veneet painavat arviolta noin 500-1 000 kiloa, Leppälä sanoo.

Painon puolesta lasti on siis helposti sallitun rajoissa, kunhan kärrystä löytyy jarrut. Vetoautoksi tällaiselle massalle riittää Leppäsen mukaan "melkein mikä vain" pois lukien aivan pienimmät autot. Ajoneuvon valmistaja joka tapauksessa määrittää suurimman vedettävän massan, eikä siihen ole yksiselitteistä sääntöä.

Entä sitten veneyhdistelmän korkeus? Sehän huomion alun perin herätti.

– Arvioisin, ettei ole liian korkea, auton ja perävaunun korkeus saa olla 4,4 metriä, Leppälä sanoo.

Mikäli korkeus ylittää 4,2 metriä, kuljettajan on kuitenkin etukäteen varmistettava, ettei suunnitellulla reitillä ole rakenteita, joihin kuorma saattaisi osua.

Korkean mutta kevyen lastin kiikkeryyteen ja huolestuttavan korkeaan painopisteeseen laki ei ota kantaa, vaan selviytyminen sen kanssa on kuljettajan osaamisesta kiinni.

Myöskään erityisiä rajoituksia tai varoitusmerkintävaatimuksia kuvan lasti ei aiheuta.

– Tämä ei ole niin sanottu erikoiskuljetus.

Lue myös:

    Uusimmat