Korkeakouluista vastaava ministeri Petri Honkonen vaatii lukio-opetuksen voimakasta muokkaamista. Honkonen toteaa MTV Uutisille, että ylioppilaskirjoitusjärjestelmästä pitäisi luopua.
– Korkeakoulujen pääsykoevalinnat ovat lisänneet lukiokoulutuksessa olevien nuorten paineita. Ei ole kohtuullista, että 15-16 -vuotias ihminen joutuu tekemään valintansa lukio-opintoihin päättääkseen, mitä tekee niin sanotusti isona eli mihin tulee lukion jälkeen jatko-opintoihin pyrkimään, tiede- ja kulttuuriministerinä toimiva Honkonen (Kesk.) toteaa.
– Uudistaisin lukiota voimakkaasti esimerkiksi luopumalla kokonaan ylioppilaskirjoituksista ja keskittymällä lukion sisältöihin, yleissivistävyyteen ja pois tästä ahtaaksi ajavasta ylioppilaskirjoitusmenettelystä, joka on aikanaan ollut ihan perusteltu, mutta mielestäni se lukiopedagogiikkaa rajoittaa aivan liikaa, ministeri sanoo.
– Korkeakouluihin pyrittäisiin sen jälkeen pääsykokeilla lähtökohtaisesti ja lukiossa keskityttäisiin siihen yleissivistävyyteen, mikä on lukiolain mukainen tarkoituskin. Se antaisi lukion opiskelijoille enemmän mahdollisuuksia tehdä valintoja, keskittyä omien valmiuksien kehittämiseen ja vähentäisi paineita merkittävästi.
MTV Uutiset kertoi aiemmin tänään, että tyttöjen ja nuorten naisten masennuslääkkeiden käyttäjien määrä on hurjassa kasvussa. Asia selviää MTV Uutisten läpikäymistä potilastilastoista. Asiantuntijat löytävät huolestuttavalle ilmiölle useita syitä.
Lue lisää: Tyttöjen ja naisten masennuslääkkeiden käyttö hurjassa kasvussa – potilastilastot puhuvat karua kieltä
"Pidän sitä vanhana jäänteenä ja turhana järjestelmänä"
Onko siis käytännössä ylioppilaskirjoitukset turha?
– Pidän sitä vanhana jäänteenä ja turhana järjestelmänä. Tottakai sillä nykyisessä järjestelmässä on tarkoitus. Mielestäni seuraavalla vaalikaudella pitäisi edetä sitä kohti, että ylioppilaskirjoituksista luovutaan ja uudistetaan tätä järjestelmää ihan uudelta pohjalta, Honkonen arvioi.
– Ylioppilaskirjoitukset rajaavat opetusta ja nuorten valintoja. Alaikäisen nuoren pitäisi vielä pystyä kasvamaan ja kehittymään rauhassa ja yleissivistävä koulutus, niille jotka sen haluaa, tarjoaa sen mahdollisuudet ja ammatillisen koulutuksen pitää nuorten ehdoilla tarjota mahdollisuuksia ammatin hankkimiseen.