Oppimisvajeen lisäksi korona-aika on kasvattanut nuorten hyvinvointivajetta.
Koronapoikkeusaika on lisännyt oppilaiden pahoinvointia ja oppimisen ongelmia, selviää MTV Uutisten ja Suomen rehtoreiden kyselystä.
Suomen lukiolaisten liiton puheenjohtaja Emilia Uljas ei ole tuloksesta yllättynyt.
– Oppimisvaje ja nuorten mielenterveyskriisi ovat suuria ongelmia, jotka tulisi taklata, Uljas sanoo.
Uljas pitäisi tärkeänä keinona tukiopetuksen lisäämistä myös toisen asteen opiskelijoille.
– Peruskoulusta tuttu konsepti, mutta lukioita ei ole velvoitettu tarjoamaan tukiopetusta opiskelijoille, vaikka he sitä kaipaisivatkin.
Aiheesta lisää: Korona-aika on lisännyt oppilaiden pahoinvointia ja oppimisen ongelmia
Opiskelijat ovat joutuneet noidankehään
Etäopetuksen aikana sosiaalisten kontaktien puute on vaikuttanut jaksamiseen, mikä haittaa oppimista, mikä lisää uupumista entisestään. Uljaan mukaan nyt alkanut syyslukukausi on kriittinen.
– Jaksaminen on hankalaa, kun on oltu etäopetuksessa ja ei ole ollut sosiaalisia kontakteja. Kun jaksaminen on hankalaa, ei jakseta opiskella, jolloin syntyy oppimisvajetta, Uljas kertoo.
– Sitten turhauttaa se, ettei jaksa opiskella tai saa yhtä hyviä arvosanoja kuin aikaisemmin, mikä aiheuttaa uupumista enemmän. Tästä tulee noidankehä, mikä on tärkeä rikkoa nyt, hän summaa.
Katso Uutisaamun vierailu jutun alussa olevalta videolta.