Koronapandemia on vaikuttanut Kelan korvaamien taksikuljetusten käytäntöihin ja hinnoitteluun.
Koronan aikaan yhteiskyyti on sallittu vain saman ruokakunnan tai hoitolaitoksen jäsenille, ja koska Kela ei enää korvaa taksiyrittäjän odotusaikaa, kuljettajat laskuttavat erikseen asiakkaan meno- ja paluukuljetuksen. Vaikutus on suuri erityisesti pitemmissä potilaskuljetuksissa. Kela-kyytien kustannukset ovat jopa tuplaantuneet.
Kauko Lappalainen toi asiakkaan noin 180 kilometrin päästä Kannuksesta Ouluun saamaan hoitoa. Ennen koronapandemiaa Lappalainen olisi saanut laskuttaa edestakaisesta kyydistä yhdensuuntaisen matkan, mutta nyt kun odotusajan Kela-korvaus on poistettu, hän saa laskuttaa meno- ja paluukyydit erikseen.
– Onhan se meille parempi ja toisille huonompi, Lappalainen kertoo MTV Uutisten haastattelussa.
– Jos tarjotaan meno- ja paluukyytiä, ja kuljettaja päättää jäädä sitä odottamaan, niin riski on että paluukyyti ei toteudu. Mutta silloin kun asiakas on kyydissä, Kela korvaa, Otaxin toimitusjohtaja Ville-Veikko Pohjola kertoo.
Ennen koronaa kuljettaja pystyi kyyditsemään useita asiakkaita samalla kertaa. Koronan tultua kimppakyydit kiellettiin. Nyt kyytiläisten pitää olla joko samasta ruokakunnasta tai hoitolaitoksesta.
– Se on luontevasti vaikuttanut niin, että kaikki ne jotka ovat kuljetettu hoitoon tai hoidosta kotiinpäin, ovat pääsääntöisesti saaneet oman kyydin ja se on näkynyt volyymin kasvuna, Pohjola sanoo.
Taustalla vaikuttaa myös vuoden 2018 taksilakiuudistus, jossa takseilta poistui kiinteä asemapaikka.
Taksiyrittäjät olisivat toivoneet, että Kela-kyytien tuoma lisätienesti olisi ollut vieläkin suurempaa.
– Kasvu ei ole ollut niin suurta kuin mitä olisi voinut odottaa. Kun koronalle tehtiin tilaa sairaanhoidon yksiköissä, niin paljon normaalihoitoja jäi hoitamatta tai siirrettiin tuonnemmaksi.
Pohjolan mukaan Kela-kyydeistä ei olekaan pelastamaan koko taksialaa, sillä Pohjolan mukaan korona on vaikuttanut myös siihen.
– Tähän saakka ollaan pärjätty sillä, että pääosalla taksiautoilijoilla on ollut talous kunnossa ja he ovat kestäneet niitä iskuja, mitä on tullut. Tällä hetkellä eletään alle viidenkymmenen prosentin kysyntää. Kela on ollut iso asia ja tärkeä niille, jotka niitä kyytejä ajaa, mutta tämän varaan ei voida taksipalvelujen tuottamista tulevaisuudessa laskea.