Taloutta ravisuttavasta epidemiatilanteesta huolimatta on olemassa joitakin tuotteita ja palveluita, joiden kulutus ei hivele pohjalukemia.
Kansalaisten liikkumisen rajoittaminen on heikentänyt useiden yritysten tuotteiden ja palvelujen kysyntää ja moni yritys on kärsinyt lovesta kassavirrassaan. Jokaiseen alaan erityistilanne ei ole kuitenkaan päässyt iskemään hampaitaan, sillä joidenkin tuotteiden kohdalla kauppa käy edelleen kuumana.
Apteekit ja päivittäistavarakaupat
Vessapaperi ja käsidesi. Tämä kaksikko on noussut korkealle ostoslistalla useassa taloudessa niin kotimaassa kuin ulkomailla. Hygieniatuotteita on hamstattu niin, että tyhjyyttään huutavia ostoshyllyjä on ihmetelty Suomen tavoin ympäri maailmaa.
Lue myös: Miksi koronavirus tappaa selvästi enemmän miehiä kuin naisia? – Vastaus voi löytyä terveyshistoriasta: "Diabeetikoilla on pahimmassa tapauksessa 8-kertainen riski kuolla"
Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n pääekonomisti Penna Urrila kertoo MTV Uutisille, että muun muassa apteekit kannattelevat valtavaa kysyntäänsä juurikin epidemiasta johtuen. Näissä kuitenkin on omat poikkeuksensa.
– Apteekit ja terveydenhoitotuotteiden valmistajat kytkeytyvät tähän koronakriisin verkostoon. Jos apteekki kuitenkin sijaitsee kauppakeskuksessa, kysyntä voi olla heikompaa, koska ihmisten liikkumista on rajoitettu.
Suoratoistopalvelut
Sarjat ja elokuvat ovat olleet suuren kulutuksen kohteena viime viikkoina. Siinä, missä ihmiset ovat luopuneet iltamenoistaan ja harrastustoiminnoistaan, kotisohva lempisarjoineen on vetänyt magneetin omaisesti puoleensa.
Lue myös: 16-vuotias Julie kuoli koronaan Ranskassa – "Lääkärit tekivät kaikkensa, mutta hänen keuhkonsa eivät kestäneet"
Aiemmin maaliskuussa suoratoistopalvelu Netflix ilmoitti, että se on heikentänyt striimauslaatua Euroopassa 30 päivän ajan.
Verkon kuorma kasvoi, kun ihmiset ovat koronaviruksen takia joutuneet etätöihin, koulut ovat siirtyneet etäopetukseen ja koteihinsa eristetyt ihmiset ovat rynnänneet katsomaan suoratoistopalveluita.
Kotiinkuljetuspalvelut
Kauppakassien ja ruoka-annosten kuljettaminen suoraan asiakkaan ovelle on kasvattanut suosiotaan epidemian keskellä. Myös sellaiset kaupat ja ravintolat, jotka eivät aiemmin ole toteuttaneet kotiinkuljetuksia, ovat ottaneet palvelun käyttöönsä.
Urrilan mukaan palvelu on joillekin yrityksille jopa välttämätöntä.
– Kotiinkuljetus on pieni pehmennys tässä tilanteessa, koska muutoin liikevaihto häviäisi käytännössä kokonaan.
Hyväntekeväisyys
Koko maailmaa vallitsevan pandemian aikana ihmisten huoli toisistaan on suuri. Yhteen hiileen puhaltaminen on tärkeää ja hyväntekeväisyyskeräyksiä on perustettu pua tarvitseville ympäri maailmaa.
Elinkeinoelämän keskusliiton pk-johtaja Jouni Hakalan mukaan hyväntekeväisyys korostuu vaikeina aikoina.
– On hienoa, että tarjotaan apua.