Koronavirusepidemia on hidastanut ja jopa keskeyttänyt tuhansia oikeusjuttuja.
MTV:n Uutisaamussa vierailleen Asianajajaliiton tuoreen puheenjohtajan Henna Räihä-Mäntyharjun mukaan oikeudenkäyntiprosessit ovat liian pitkiä, tulevat kalliiksi ja ovat ihmisten oikeusturvan kannalta ongelmallisia.
Näin siitä syystä, että ihmiset eivät aina saa tuomioistuimen käsittelyä, vaikka haluaisivat.
– Oikeudenkäyntien kestot ovat olleet Suomessa ongelmallisia aiemminkin, ja Suomi on saanut siitä moitteita Euroopan tasoltakin, Räihä-Mäntyharju kertoo.
Koronaepidemia on yhä pahentanut tilannetta. Tuomioistuinviraston mukaan lähes 8 000 oikeusjuttua on jouduttu siirtämään koronavirusepidemian vuoksi.
– Siinä on rikosasioita ja siviilipuolen eli riita-asioita, ja niiden käsittelyä odotellaan. Totta kai se tarkoittaa sitä, että myös uusien juttujen kestoaika pitenee.
Räihä-Mäntyharjun mukaan oikeusjutut kestävät kuukausia ennen kuin ratkaisu saadaan, mutta käsittelyaika voi venyä vuosiksi, jos asiaa puidaan myös hovioikeudessa.
Järjestelmien yhteensopiminen haasteena
Asianajajaliiton puheenjohtajana toimivan Räihä-Mäntyharjun mukaan oikeusjuttuja voitaisiin nopeuttaa lisäämällä resursseja, mutta se ei ole aina mahdollista.
Asiaa voitaisiin helpottaa myös muilla keinoilla, esimerkiksi työtapoja uudistamalla.
Yhtenä asiana Räihä-Mäntyharju mainitsee muun muassa se, että jutun jatkokäsittelylle sovittaisiin aikataulu heti, kun asia tulee vireille.
– Se tehostaisi ilman muuta prosessia.
Räihä-Mäntyharju kertoo, että yksi oikeusprosesseja nopeuttava tekijä olisi etäoikeudenkäynnit, mutta niihin liittyy myös omia ongelmia.
– Koronakriisin aikana olemme huomanneet, että ehkä me oikeuden toimijat emme olleet valmiita ottamaan koppia niin kuin olisi pitänyt.
– Esimerkiksi tällainen käytännön asia kuin järjestelmien yhteen sopiminen. Oikeusministeriön hallinnonalalla käytetään Skype-järjestelmää, ja taas avustajat ja asianajajat käyttävät Teamsia. Niiden toimivuuden yhteensovittaminen on ollut oman haasteensa.