Koronakevään nettishoppailubuumi on kasvattanut myös valituksien määrää – näistä tuotteista suomalaiset valittavat kuluttajaviranomaisille eniten

3:00img
Katso myös video: MTV Uutiset Live selvitti, millaisista verkko-ostoksista valitetaan viranomaisille eniten.
Julkaistu 17.08.2020 22:06

Olli-Pekka Toivanen

olli-pekka.toivanen@mtv.fi

Koronavirusepidemian lisäämä verkkokauppaostosten määrä näkyy myös kuluttajaviranomaisille tehtyjen valitusten määrässä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Saija Kivimäki kertoo MTV Uutisille, että kuluttajansuojaelimille tehtyjä ilmoituksia on tullut enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

– Viime vuosina on tullut runsaat 65 000 yhteydenottoa. Näistä yleensä 10 000 on koskenut verkkokauppaa, Kivimäki sanoo.

Saija Kivimäen mukaan suurin osa valituksista verkko-ostoksissa koskee esim. elektroniikkaa.

Verkko-ostoksissa valitukset koskevat Kivimäen mukaan yleisimmin elektroniikkaa ja vaatteita. Vaikka ruoan verkkokauppa on kasvanut poikkeustilan aikana, valitusten määrässä tämä ei näy.

– Yhteydenottoja, jotka liittyisivät elintarvikkeiden tilaamiseen verkosta, ei ollut tullut kuin parikymmentä, Kivimäki toteaa. 

Kivimäki muistuttaa, että kuluttajan tulisi ongelmatilanteissa olla  ensisijaisestiyhteydessä myyjään ja esittää vaatimuksensa asian korjaamiseksi. 

– Jos yrityksen kanssa ei löydy yhteisymmärrystä, niin sen jälkeen kuluttaja voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Tarvittaessa neuvonta voi selvittää asiaa eteenpäin myyjänkin kannalta, hän neuvoo.

Katso koko haastattelu yllä olevasta videosta! 

Lue myös: Ruoan verkkokauppa on poikkeusajan suurin voittaja suomalaisella verkkokauppakentällä

Korona räjäytti suomalaisten verkkokauppaostokset – yksi 15 000 euron ostos sai asiantuntijankin suun loksahtamaan: ”Ei voi olla hämmästymättä”

Tuoreimmat aiheesta

Talous