Koronakevät kasvatti ruoan verkkokauppaa ennennäkemättömällä tavalla, K- ja S-ryhmästä kerrotaan.
MTV:n Uutisaamussa keskusteltiin tiistaina poikkeuksellisen koronakevään vaikutuksesta ruoan verkkokauppaan. Sekä K- että S-ryhmässä nähtiin ruoan verkkomyynnissä ennennäkemätön kasvupiikki.
– Kasvu on ollut merkittävää. Myynti tuplaantui jo viime vuonna, mutta koronan huippuaikaan huhtikuussa oltiin 1000 prosentin kasvussa, Keskon Anni Ronkainen kertoo.
– Meillä sama juttu. Myynti kasvoi hurjasti ja koronapiikissä olimme nelinkertaisessa kasvussa. Nyt edelleen kolminkertaisella tasolla, perinteisesti ruoan verkkokauppa hiljenee kesällä, SOK:n Matti Torniainen sanoo.
"Näin vältettiin myös 3200 ihmisen lomautukset"
Erityisesti poikkeusajan alussa kysyntä oli niin valtavaa, että kaupat eivät meinanneet pysyä tahdissa.Ihmiset joutuivatkin aluksi odottamaan jopa muutaman viikon toimituksiaan. Resursseja kuitenkin lisättiin, verkkokauppatoimintaa laajennettiin ja tilanne tasaantui.
– Kysyntä muuttui todella rajusti ja kesimme kaikki keinot, millä saimme kapasiteettia lisätty. Oli todella hienoa, että saimme S-ryhmässä majoitus- ja ravintolapuolelta apuvoimia myymälöihin. Näin vältettiin myös 3200 ihmisen lomautukset, SOK:n Torniainen sanoo.
S-ryhmä työllisti ruoan verkkokaupan pariin sekä myymälöihin muun muassa ravintolakokkeja ja tarjoilijoita ketjun omista ravintoloista.
Mitä ihmiset ovat sitten ostaneet ruoan verkkokaupasta poikkeuksellisen kevään aikana? Hyvin pitkälti samoja asioita kuin normaalistikin kaupassa käydessään. S-ryhmällä on kuitenkin havaittu myös selkeää kasvua tietyissä tuoteryhmissä.
– Keskiostokset ovat olleet huikeasti korkeampia koronan aikana. Kasvua on ollut lihatuotteissa kautta linjan, jauhoissa, säilykkeissä, makeisissa ja jäätelössä. Nyt kysyntä on lähtenyt jo tasaantumaan.