Koronatilanteen ollessa käynnissä harvalla meistä on asiaa lentokoneeseen. Muutenkin ahtaassa tilassa istuminen lukuisten muiden henkilöiden kanssa voi kuulostaa koronavirukselle ihanteelliselle ympäristölle levitä.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että tarttuminen on epätodennäköisempää kuin maalaisjärjellä tuntuisi, kertoo CNN. Tapaustutkimukset tuntevat suhtellisen vähän tapauksia, joissa koronaan sairastunut matkustaja olisi tartuttanut muita matkustajia, ja yleensä tartuntoja on silloinkin tullut vain maltillisesti.
Tilastollisesti riski on pieni
Tilastotieteen professori Arnold Barrett MIT Sloan School of Managementista päätti tutkia aihetta, erityisesti saadakseen selville, kuinka paljon penkkirivin keskimmäisen paikan tyhjäksi jättäminen vähentäisi riskiä saada koronavirus.
Tartunnan todennäköisyyttä arvioitiin tilanteessa, jossa lyhyellä, kahden tunnin Yhdysvaltain sisäisellä lennolla kaikki pitäisivät kasvoillaan maskia. Lentokonemallina olisi sellainen kone, jossa kummallakin puolella käytävää olisi kolme matkustajapaikkaa. Tällaisia koneita ovat esimerkiksi Airbus 320 ja Boeing 737.
Professorin mukaan riski saada tartunta on yhden suhteessa 4300:een. Todennäköisyys laskee yhteen 7700:een jos penkkirivin keskimmäinen paikka jää tyhjäksi.
Lue myös: Kreikasta palanneet suomalaismatkustajat kummastelivat rajoitustoimenpiteitä – loma loppui tylysti kesken: ”Turhaa rankaista ihmisiä karanteenilla ja muilla”
Lue myös: Vesan mutkikkaassa kotimatkassa Thaimaahan paloi tuhansia euroja rahaa – viettää nyt kaksiviikkoista karanteenihotellissa: "En pääse vieläkään vaimon luo"
HS: Matkustajille jaettu vanhentuneita karanteeniohjeita Helsinki-Vantaalla
Monen asian tulisi mennä pieleen tartunnassa
Barrett toteaa, että lennolla kolmen asian on mentävä pieleen, että tartunta voisi tapahtua. Ensinnäkin lennolle ylipäänsä pitäisi päätyä koronapotilas, joka tartuttaa tautia. Seuraavaksi henkilön käyttämän maskin tulisi epäonnistua tartunnan ehkäisemisessä. Kolmanneksi potilaan täytyisi istua tarpeeksi lähellä, jotta lähellä oleva saisi tartunnan. Barnett kertoo ottaneensa laskelmassa huomioon nämä todennäköisyydet.
Kahta tuntia pidemmällä lennolla riski saada tartunta kasvaa, sillä aikaa altistua on enemmän.
Barrett myös kertoo, että tilastollisesti ikkunapaikka oli turvallisin paikka istua tartunnan kannalta, koska siinä kontakti muihin matkustajiin on vähäisin. Erot paikkojen väillä ovat kuitenkin pieniä.
Ilma vaihtuu matkustamoissa taajaan
Miksi riski saada tartunta lentokoneessa on sitten niin pieni? CNN esittää yhdeksi selitykseksi sen, että nykyaikaisissa lentokoneen matkustamoissa siellä oleva ilma vaihtuu tuoreeseen noin joka toinen tai kolmas minuutti. Lisäksi useimmissa koneissa on hyvin tarkat suodattimet.
Uudet lentokäytännöt voivat myös vaikuttaa. Maskien käyttö, aiempaa tarkempi matkustamon puhdistus ja liikkumisen rajoittaminen lennon aikana voivat vähentää tartuntariskiä.