Fordin luksusbrändin suunnitelmat yhteisen sähkömaasturin valmistamisesta yhdysvaltalaisen startupin kanssa on kuopattu. Asiasta tiedotettiin vain hetki sen jälkeen, kun auton väitetty nimi ja suurpiirteinen hintaluokka olivat nousseet julkisuuteen.
Yhdysvaltalainen sähköauto-startup Rivian löi viime vuonna hynttyyt yhteen Fordin kanssa, kun perinteikäs autojätti sijoitti yhtiöön 500 miljoonaa dollaria.
Tuolloin kerrottiin, että Ford tulisi hyödyntämään Rivianin kehittämää alustaa tulevassa sähköautossaan. Sittemmin täsmentyi, että kyseessä olisi Fordin Lincoln-luksusbrändin alle esiteltävä sähköinen luksusmaasturi.
Koronavirustilanteen luoman taloudellisen epävarmuuden vuoksi projekti on kuitenkin peruttu tyystin.
Koronavirus ei anna armoa
Koronapandemian vaikutukset autoteollisuuteen ovat olleet rajuja. Uusien autojen myynti on pudonnut merkittävästi, minkä lisäksi tehtaita on jouduttu sulkemaan ympäri maailman.
Vaikka yhtiöt eivät olekaan asiaa virallisesti niin ilmaisseet, uskotaan projektin peruuntuneen nimenomaan taloudellisista syistä.
– Olemme hyvin innoissamme kumppanuudestamme Fordin ja Lincolnin kanssa. Tällä hetkellä keskitymme kuitenkin olemassaoleviin projekteihimme, Rivianin viestintäjohtaja Amy Mast kertoi The Drive -julkaisulle.
Sen tarkempaa tietoa ei tihkunut myöskään The Vergen haastatteleman Lincolnin tiedottajan suusta.
– Tässä nykyisessä tilanteessa Lincoln ja Rivian ovat päättäneet, etteivät jatka Rivianin alustalle perustuvan sähköauton kehitystyötä. Strategiamme autojemme sähköistymiseen ei ole muuttunut, vaan Lincolnin suunnitelmiin lukeutuu edelleen täyssähköauto, hän totesi.
Nimi oli juuri paljastunut
Rivianin Amy Mastin mukaan oli puhdasta sattumaa, että projektin peruuntumisesta tiedotettiin nimenomaan eilen tiistaina. Eilen nimittäin Car and Driver -julkaisu ehti jo uutisoimaan sähkömaasturin väitetyn nimen.
Auto olisi saanut Car and Driverin tietojen mukaan nimekseen Lincoln Mark E, ja sen olisi ollut määrä saapua myyntiin vuonna 2022. Auton kerrottiin asettuvan noin 70 000 dollarin hintaluokkaan. Mark E:ssä olisi ollut oma sähkömoottori jokaisella pyörällä, ja hevosvoimia yli 700. Siitä povattiin haastajaa muun muassa Tesla Model X:lle sekä Audi e-tronille.
Uutinen kuitenkin vanheni poikkeuksellisen nopeasti yhtiöiden ilmoitettua Mark E -projektin romuttumisesta vielä saman päivän aikana.
Rivianin toimitusjohtaja RJ Scaringe kertoi tammikuussa, että auton varsinainen kehitystyö olisi jo saatu pakettiin.
Lähteet: The Drive, The Verge, Car and Driver