Slushissa on kahden päivän aikana luvassa tuhansia startup-yrittäjien ja sijoittajien välisiä kohtaamisia, joiden määrä on tuplaantunut vuosittain.
Vuodesta 2008 järjestettyyn teknologia- ja kasvuyritystapahtumaan Slushiin osallistuu yli 22 000 kävijää, yli 3 000 startup-yritystä ja 1 800 sijoittajaa. Ympäristöalan startupit ovat tänä vuonna voimakkaasti esillä.
Tämän viikon puhutuimpia ympäristöystävällisiä startup-yrityksiä on Jenni Haukion linnanjuhlapuvun kankaan yhdeksässä vuodessa kehittänyt Ioncell, joka etsii rahoittajia ja teknologiakumppaneita Slushista tuotannon kaupallistamiseen. Kangas on tehty puukuidusta.
– Tekstiilit on ympäristöhaasteista yksi suurimmista maailmassa. Tekstiilien hävitysprosessi on kaatopaikka ja polttaminen. Todella vähän kierrätetään ja siitä me lähdettiin liikkeelle, että meillä on metsää ja meillä on kierrätysosaamista, sanoo Jari Laine, liiketoiminnan käynnistäjä Aalto-yliopiston Ioncellistä.
Kansainvälinen trendi
EIT Climate-Kic on EU:n isoin innovaatio ja teknologiainstituutti, joka rahoittaa nollapäästöiseen yhteiskuntaan tähtääviä startup-yrityksiä.
Yksi EIT Climate-Kicin startupeista Slushissa on suomalaisten kehittämä, vajaat kaksi vuotta koeajossa ollut itseohjautuva robottiauto, joka syntyi kolmekymmenen vuoden mobiilirobotiikan tutkimuksen tuloksena.
– Me olemme keksineet näihin itseohjautuviin autoihin sellaisen ratkaisun, joka mahdollistaa niiden ajamisen kaikissa keliolosuhteissa. Tällä hetkellä maailmalla on iso ongelma, että itseohjautuvat autot eivät pärjää, jos keli on heikompi eli jos on sumua, sataa tai lunta, sanoo varatoimitusjohtaja Tommi Rimpiläinen Sensible 4:stä.
Startupien uudet päästöttömät innovaatiot kiinnostavat myös isoja yrityksiä, jotka etsivät uusia ratkaisuja liikenteeseen ja teollisuuteen.
– Täällä on valtava määrä startup-yrityksiä, jotka ovat tehneet mahtavia innovaatioita näillä alueilla, ja me halutaan työskennellä näiden yritysten kanssa, toteaa Klaus Vänskä, bisneskehitysjohtaja ABB:ltä.
Slush julkisti tänään opiskelijoille suunnatun Slush Academy -koulutusohjelman, joka taannee sen, että startupit eivät lopu Suomesta.