Huomenta Suomessa keskusteltiin torstaina uudistuvista pakkausmateriaaleista ja siitä, miten muovi voidaan korvata ja miten nopeasti. Katso koko keskustelu videolta yltä!
Helsingin yliopiston elintarviketieteiden yliopistonlehtori Hanna Koivula kertoo, että pakkausmateriaalit kehittyvät ja uusia, ekologisempia ratkaisuja etsitään nyt juuri kovaa vauhtia.
Yksi esimerkki ovat Arlan uudet maitotuotteiden pakkaukset. Maitotölkin muovipinnoite on vaihdettu biopohjaiseen versioon, joka on tehty metsäteollisuuden sivutuotteena syntyvästä mäntyöljystä.
Uudessa jogurttipakkauksessa on myös karsittu muovia, ja siitä jo yli puolet on tehty puusta.
Pakkaukset voi kierrättää samaan tapaan kuin aikaisemminkin, mutta niiden hiilijalanjälki on pienempi ja materiaali on valmistettu uusiutuvista raaka-aineista.
LUE MYÖS: Asiantuntija penkoo perheen muovijätteet – katso, mikä kelpaa kierrätykseen
Muovia korvataan kuiduilla
Koivulan mukaan varsinkin muovin vähentäminen pakkauksissa näkyy jo vahvasti kauppojen hyllyillä.
– Tällä hetkellä kovassa nosteessa on se, että vähennetään muovin määrä tuomalla rakennetta esimerkiksi kuitupakkauksilla, tehdään moniosaisia pakkauksia, joissa on enemmän kuituja ja vähemmän muovia. Ylipäätään se, että korvataan fossiilista öljyä, siitä tehtyä muovia ja vähennetään sen määrää, ne ovat ne isot driverit tällä hetkellä, Koivula sanoo.
Myös täysin biohajoavia materiaaleja kehitetään Koivulan mukaan koko ajan, mutta niistä valmistetut pakkaukset sopivat vain lyhytaikaiseen käyttöön ja säilytykseen, ennemmin kertakäyttötuotteisiin.
Ovatko uudet pakkaukset turvallisia? Vaikkapa juuri Arlan maitotölkki, jonka sisäpinnan materiaali on mäntyöljystä lähtöisin?
Koivula vakuuttaa, että materiaali on toiminnallisilta ominaisuuksiltaan ja turvallisuudeltaan hyvin samanlaista kuin öljypohjainen muovi.
– Aina, kun se [materiaali] pääty tuotteeksi asti, tuoteturvallisuus on tarkastettu, se on ihan lähtökohta, Koivula muistuttaa.
Uusien pakkausten kulut eivät lankea kuluttajille?
Näkyykö ekologisten pakkausmateriaalien kehittäminen ja valmistaminen sitten kuluttajan kukkarossa? Arlan toimitusjohtaja Kai Gyllström vakuuttaa, ettei näy. Maidon ja jogurtin pakkausten hinta on kallistunut aikaisempiin verrattuna, mutta yhtiö on kustantanut sen ainakin toistaiseksi.
– Näemme tämän investointina. Tässä on siinä mielessä hyvä asia, että nämä molemmat eri pakkaukset voidaan tehdä nykyisillä tuotantolinjoilla. Se on yleensä se suurin haaste, jos joudutaan uudistamaan monta linjaa, että ne voidaan tehdä, Gyllström sanoo.
Maailmanlaajuisesti vertailtuna suomalainen osaaminen on aivan kärjessä uusien materiaalien kehityksessä ja tuotannossa. Koivulan mukaan se kuitenkin vaatii panostamista tutkimukseen juuri nyt, Gyllström korostaa myös kumppanuutta eri toimijoiden välillä.
Miksi Arla on ryhtynyt panostamaan ekologisempiin pakkausvaihtoehtoihin? Voiko vastuu olla vain isoilla yrityksillä vai pitäisikö olla enemmän sääntelyä ja lakeja? Katso koko keskustelu videolta yltä!