Psykologi Barbara Greenbergin mukaan jotkut koulut haluavat kieltää parhaat ystävät. Hän pitää ideaa hyvänä.
Tammikuussa 2018 Barbara Greenberg kertoi U.S. News -sivustolla ihailevansa "eurooppalaisten ja amerikkalaisten koulujen" uutta trendiä. Greenbergin mukaan jotkut koulut haluavat kieltää parhaat ystävät.
Psykologina toimiva Greenberg kannustaisi ideaa.
– Lasten ja jopa teinien keskuudessa parhaat ystävyyssuhteet muuttuvat nopeasti. Nämä muutokset johtavat tunneperäiseen stressiin, ja se olisi huomattavan paljon epätodennäköisempää, jos lapsemme puhuisivat läheisistä tai jopa hyvistä ystävistä sen sijaan, että he puhuvat parhaista ystävistä, Greenberg kirjoittaa.
– Ja jos lapsilla on parhaita ystäviä, vihjaako se, että heillä on myös "huonoin ystävä"? Parhaaseen ystävään keskittyminen todella on merkki siitä, että olemassa on sanaton arviointijärjestelmä; ja siellä, missä on arvostelujärjestelmä, on ongelmia.
Greenbergin mukaan osa lapsista ei koskaan saa "parhaan ystävän" titteliä itselleen.
Hän toivoisi, että lapsia kannustettaisiin laajentamaan sosiaalisia ympyröitään. Hän toivoisi lapsille pieniä, läheisten ystävien ryhmiä. Vanhempia hän kannustaisi puhumaan läheisistä ystävistä parhaiden sijaan.
Idea otsikoissa jo vuonna 2013
Idea ystävien kieltämisestä oli otsikoissa jo vuonna 2013. Tuolloin lontoolaiskoulun puolelta todettiin, ettei lapsilla tulisi koulussa olla parhaita ystäviä, kertoi The Telegraph. Ohjeistus ei ollut virallinen, mutta yksityiskoulun rehtori Ben Thomas ilmoitti kannattavansa sitä.
– Taustalla on (käytetty) järkevä harkintakykyä. Ihmisellä voi olla hyvin omistavia ystävyyssuhteita, ja on paljon helpompaa, jos nuoret jakavat ystävyyksiä ja jos heillä on laaja kirjo hyviä ystäviä sen sijaan, että he ovat pakkomielteisiä sen suhteen, kuka heidän paras ystävänsä on, Thomas kommentoi.
– Tukisin varmasti säännöstä, joka sanoisi, että ihmisillä tulee olla paljon hyviä ystäviä, ei yhtä parasta ystävää.
Thomasin mukaan ohjeesta voisi tehdä koulun säännön, mutta se ei sopisi kaikenikäisille lapsille.
– Kun he ovat 11, 12 tai 13 vuotta vanhoja, he tekevät itse päätöksiä. Mutta kun he ovat 4–10-vuotiaita, tämä (sääntö) olisi hyödyllinen vanhemmille, opettajille ja lapsille.
Lue myös: Äiti kielsi kotiläksyjen tekemisen: ”Minun lapseni tulee saada olla lapsi”
Thomasin mukaan varsinkin tytöt muodostavat tiukkoja kahden ystävän pareja, joiden ansiosta osa lapsista tunteen jäävänsä ulkopuoliseksi.
– Mielestäni lapset olisivat tasapainoisempia ystävyyssuhteissaan, jos he kaikki kasvaisivat tietäen, että heidän täytyy olla ystäviä toistensa kanssa. Pakkomielteiset ystävyydet voivat olla hyvin kipeitä niille, jotka jäävät niiden ulkopuolelle, ja hyljeksiminen on yhtä kivuliasta kuin fyysinen kiusaaminen.
Osa piti sääntöä naurettavana
Osa vanhemmista piti sääntöä naurettavana, mutta idealla on myös kannattajansa.
– Valmistuin koulusta vuosia siten, mutta osa parhaista ystävistäni on niitä, jotka sain melko nuorena. Se, ettei olisi parhaita ystäviä, on vain hupsua, nimettömänä pysyttelevä vanhempi totesi.
Helmikuussa 2018 aiheesta uutisen jakaneen Yahoo-sivuston Facebook-sivulla kommentoijat ihmettelevät muun muassa sitä, miksei kouluissa puututa kiusaamiseen ystävyyksien sijaan, ja miksei aikaa käytetä vakavampien ongelmien, kuten kouluampumisten, ehkäisyyn. Greenberg sai kirjoituksestaan paljon palautetta.
– Vastaisku on tämä: "On luonnollista, että lapsilla on parhaita ystäviä. Miten voit viedä lapselta parhaan ystävän?", Greenberg kuvaa.
– Luulen, että aito viesti on tässä kadonnut, ja aito viesti on, että haluamme lasten ottavan muut huomioon paremmin ja ajattelevan sitä, keitä muita he voisivat pyytää leikkimään kanssaan, tulemaan mukaansa.
Lähde: Yahoo.com, Telegraph.co.uk, Facebook.com, Health.usnews.com
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.