Kova hylkäysprosentti: Suomen myydyin auto onkin varsinainen vikapesä – kilpailijat paljon vähävikaisempia

1:42img
Uusi Jeep sai vain yhden tähden Euro NCAPin törmäystestissä.
Julkaistu 03.01.2019 10:33(Päivitetty 03.01.2019 21:57)

KAUPPALEHTI

Nissan Qashqain nousu Suomen myydyimmäksi automalliksi osoittaa, etteivät suomalaiset juurikaan tutki katsastustilastoja ennen ostopäätöstä.

Nissan Qashqain nousu Suomen myydyimmäksi automalliksi osoittaa, etteivät suomalaiset juurikaan tutki katsastustilastoja ennen ostopäätöstä.

Suomen eniten rekisteröity henkilöautomalli oli viime vuonna Nissanin Qashqai-katumaasturi, vaikka sen myynti hyytyikin vuoden loppua kohti. Tammi–marraskuussa ensirekisteröitiin 5 422 Qashqaita, mikä oli 629 autoa enemmän kuin tilastokakkosen Skoda Octavian 11 kuukauden rekisteröinnit.

Keskiviikkona julkistettiin joulukuun 2018 ensirekisteröintien kymmenen kärki, jolle Nissan Qashqai ei enää mahtunut. Sen marraskuun loppuun asti keräämä etumatka oli kuitenkin niin suuri, ettei mikään automalli pystynyt ohittamaan Qashqaita koko vuoden tilastossa.

Joulukuun ykköseksi nousi Volkswagen Golf 440 auton ensirekisteröinneillä. Sitä seurasivat Renault Clio (405), Ford Focus (239), Volvo XC60 (210) ja Skoda Octavia (207).

Qashqai varsinainen vikapesä

Verrattaessa autojen ensirekisteröintejä eli myyntiä katsastustilastoihin huomaa, että suomalaiset ostavat mielellään vähävikaisia kärryjä, mutta poikkeuksiakin on. Yksi poikkeus on viime vuoden myyntihitti Nissan Qashqai.

Suomen katsastetuimpien automallien joukossa Qashqai paljastuu varsinaiseksi vikapesäksi sekä pitkällä että lyhyellä tähtäyksellä. Vuonna 2009 käyttöönotetuista Qashqaista hylättiin toissa vuoden määräaikaiskatsastuksissa peräti 20,5 prosenttia, mikä oli suurin prosentti 30 katsastetuimman automallin joukossa.

Lue myös: Jättimäinen katsastustilasto julki: Tämä auto oli vähävikaisin peräti viidessä ikäluokassa

Kovaan hylkäysprosenttiinsa Qashqait päätyivät mittarilukemilla, joiden keskiarvo oli 141 000 kilometriä ja mediaani 133 000 kilometriä. Yleisin hylkäykseen johtanut vikakohde oli etuakselisto.

Kilpailijat vähävikaisempia

Kilpailevilla malleilla meni paremmin. Vuonna 2009 käyttöönotettujen Skoda Octavioiden toissa vuoden hylkäysprosentti oli 7,4 ja Volkswagen Golfien 9,2. Octavian ajokilometrien keskiarvo oli 171 000 ja mediaani 163 000. Golfilla vastaavat luvut olivat 142 000 ja 134 000 kilometriä.

Markkinoilta poistumassa oleva Toyota Avensis esitti näitäkin nätimmät luvut. Vuonna 2009 käyttöönotettujen Avensisten katsastushylkäykset jäivät toissa vuonna 6,0 prosenttiin, vaikka ajokilometrejä oli takana keskiarvolla mitattuna 157 000 ja mediaanilla mitattuna 145 000.

Lyhyellä tähtäyksellä Qashqai ei pärjää juuri paremmin. Se jää hännänhuipuksi myös, kun 30 katsastetuimman automallin joukosta poimii tarkasteluun kolmevuotiaat, kohtuuhintaiset, noin 50 000 kilometriä ajetut henkilöautomallit.

Vuonna 2014 käyttöönotettujen Nissan Qashqaiden hylkäysprosentti oli viime vuonna 4,3, vaikka ajokilometrien mediaani jäi 52 000:een. Samoilla kriteereillä valituista automalleista yli kolmen prosentin eli 3,1 prosenttiin hylkäyksissä päätyi lisäksi Volvo V40, jonka keskimääräiset ajokilometrit olivat 56 000.

Seuraavaksi vikaisin kohtuuhintainen oli Ford Focus. Niistä hylättiin katsastuksessa 2,6 prosenttia, kun kilometrejä oli mittarissa keskimäärin 50 000.

Vuonna 2014 käyttöönotettujen suosikkiautojen helmi oli Skoda Octavia. Mallin hylkäysprosentti jäi 1,6:een, vaikka matkamittarilukemien mediaani oli 66 000 kilometriä.

Tuoreimmat aiheesta

Katsastus