Kova veto: WRC-tähti heitti Jari-Matti Latvalan Hyundain kuskispekulaatioihin

Hyundain MM-rallitallin belgialaiskuski Thierry Neuville nosti esiin jopa Jari-Matti Latvalan nimen otettuaan  kantaa tiiminsä kuskikokoonpanoon tulevalla rallikaudella.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Vain Neuvillen jatko tallissa on tällä hetkellä takuuvarma. Sen sijaan Ott Tänak ilmoitti sunnuntai-iltana, ettei jatka Hyundailla ensi vuonna. Myöskään nuorta Oliver Solbergia ei nähdä Hyundain puikoissa, sillä tiimi ei jatkanut ruotsalaisen sopimusta.

Hyundai turvautuu kaudella 2023 kokeneisiin kuskeihin. Tänakin päätöksen myötä Hyundain tallissa on paikka auki vähintään kahdelle kuskille. Espanjalaiskonkari Dani Sordo saattaa jatkaa osa-aikaisena kuskina, mutta siltikin vielä kahdelle ratinkääntäjälle on kysyntää.

Tänakin päätös tulevasta tallista sanelee sen, ketä kuskeja Hyundailla on mahdollisesti saatavilla.

– Se selviää ajan kanssa. Tämä kysymys on esitetty minulle jo aika monta kertaa. Paljon on kokeneita kuskeja, kuten Andreas (Mikkelsen) ja Elfyn (Evans), joskin olen ymmärtänyt, ettei Elfyn ole saatavilla. Onhan tuossa myös Jari-Matti (Latvala) eli paljon kokeneita kuskeja, jotka ansaitsisivat paikan, Neuville veisteli Katalonian MM-rallin kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa.

Latvala tuskin enää parin vuoden tauon jälkeen WRC-tasolle hyppää, ainakaan Hyundain leiriin, sillä tuurilainen on toiminut kaksi edellistä kautta Toyotan rallitallin päällikkönä. Tuona aikana tiimi on saavuttanut sekä kuljettajien että valmistajien mestaruudet.

Neuvillen on veikkailtu nykyisin olevan lähes tallipäällikön asemassa Hyundailla, sillä korealaisvalmistajalla ei ole koko kauden aikana ollut nimellistä tiimipomoa. Väliaikaisena tallipäällikkönä on toiminut Julien Moncet.

Nuoren Solbergin kohtalosta Neuville oli pahoillaan. Belgialaistähden mukaan Hyundailla olisi pitänyt olla neljäs auto käytössä juniorikuskia varten.

– Olen aina tukenut isosti Oliveria neljänteen autoon. Ehkä hänellä oli liikaa paineita ja askel R5-autosta niin nopeasti oli liian suuri. Päätös kuitenkin tehtiin, mutta se oli Hyundain päätös. 

Lue myös:

    Uusimmat