Toyotan ensi vuoden kuljettajakokoonpano on vielä täysin auki, vaikka kuluva rallikausi päättyy jo ensi viikolla.
Yksi asia on varma: tallin tämän kauden ykköstähti Ott Tänak ei aja Toyotalla vuonna 2020. Maailmanmestari Tänak kilpailee seuraavat kaksi kautta Hyundailla.
LUE MYÖS: Kommentti: Tommi Mäkisen väistettävä valtava imagotappio – Jari-Matti Latvalan tilanne entistä hämmentävämpi
Tänakin menetys on kova kolaus Tommi Mäkisen johtamalle tiimille. Toyotalla on nyt hakusessa korvaaja virolaiselle, mutta vaihtoehdot ovat vähissä.
MTV Urheilu analysoi Toyotan mahdollisuudet kuljettajamarkkinoilla.
Tutut vaihtoehdot:
Toyotan nykyisistä kuljettajista Jari-Matti Latvala ja Kris Meeke kärkkyvät jatkosopimusta. Talliin on myös tyrkyllä uutta verta.
Jari-Matti Latvala
MM-sarjan kokeneimmalla kuljettajalla on takanaan tuskainen kausi. Ongelmia on riittänyt erikoiskokeilla ja myös yksityiselämässä. Latvalalta löytyy yhä nopeutta, mutta virheitäkin on tullut. Latvalan valintaa puoltaa se, että hän on ollut Toyotan leirissä alusta saakka eli vuodesta 2017. Mutta onko hänestä vielä taistelemaan maailmanmestaruudesta? Monet eivät tähän usko.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Kris Meeke
Meeken kohdalla voidaan listata samoja asioita kuin Latvalan. Parhaimmillaan huippunopea kuljettaja, joka voi taistella osakilpailuvoitoista. Virheherkkyys on kuitenkin paikoin liian korkealla – tästä saatiin viimeksi osoitus Katalonian rallissa reilu viikko sitten. Meeke on tämän kauden pistetaulukossa Latvalan edellä kuudentena ja hän on tuonut Toyotalle suomalaista enemmän merkkimestaruuspisteitä.
Kalle Rovanperä
Rovanperää on viety Toyotan WRC-tiimiin siitä lähtien, kun brittilehti Motorsport News uutisoi asiasta kesällä. Mäkinen on sanonut useaan otteeseen, että Rovanperä on erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto. Rovanperä on puolestaan todennut, että nyt voisi olla oikea hetki siirtyä isojen poikien ympyröihin. Nuori kuljettaja on osoittanut nopeutensa R5-auton ratissa, mutta loikkaus WRC-autoon on suuri. Rallipiireissä onkin keskusteltu siitä, kannattaako Rovanperä istuttaa suoraan tehdastiimin menopeliin vai kannattaisiko kartuttaa kokemusta satelliittitiimin riveissä, missä hän saisi ajaa paineitta.
Takamoto Katsuta
Toyotan haastajaohjelmaan kuuluva Katsuta on jo ajanut ensimmäiset MM-rallinsa Toyota Yaris WRC:llä. Japanin päässä on kovat odotukset Katsutaa kohtaan, ja japanilaiskuljettajalle on luvassa kattava WRC-ohjelma ensi kaudella. Mäkisen suunnitelmissa on ajattaa Katsutaa satelliittitiimissä.
LUE MYÖS: Kysyimme Tommi Mäkiseltä Tänakiin liittyvistä kohuväitteistä – tallipomo repesi nauruun
Merta edemmäs kalaan eli Tänakille korvaaja:
Jos Mäkinen haluaa etsiä todellista korvaajaa Tänakille, puuppolalaisella on vain kaksi todellista vaihtoehtoa: Citroenin Sebastien Ogier ja Hyundain Thierry Neuville. Ongelmana on se, että molemmilla kuljettajilla on sopimus ensi kaudesta.
Sebastien Ogier
Kuusinkertaisen maailmanmestarin nimi yhdistettiin välittömästi Toyotaan, kun huhut Tänakin Hyundai-sopimuksesta levisivät Katalonian MM-rallin yhteydessä. Citroen ei ole pystynyt tarjoamaan Ogierille kilpailukykyistä autoa jokaiseen ralliin, mikä voisi puoltaa ranskalaiskuskin harppausta kilpailevaan tiimiin. Ogierin Citroen-sopimus kattaa kuitenkin ensi kauden, eikä sopimuksen purkupykälistä ole tietoa muilla kuin asianosaisilla.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Thierry Neuville
Myös Neuvillen nimi pompsahti ilmoille, kun Toyotan ensi kauden kuskispekulaatiot ottivat kierroksia Tänakin Hyundai-siirron tultua ilmi. Keskustelua herätti etenkin se, sopivatko Hyundailla pitkään ykköskuljettajana ajanut Neuville ja maailmanmestari Tänak samaan miehistöön. Hyundai painotti kuitenkin tiedotteessaan, että sekä Neuville että Tänak ajavat ensi kaudella kaikki osakilpailut Hyundai i20 WRC -autolla. Tallipomo Andrea Adamo ei varmasti halua päästää Neuvillea menemään.
Elfyn Evans
Viimeisin Toyotalle huhuttu kuljettaja on walesilainen Elfyn Evans, joka on ajanut koko MM-uransa Fordilla. Evans ei ole aivan saman tason kuljettaja kuin Tänak, vaikka hän onkin voittanut yhden osakilpailun urallaan. Evansin sopimus M-Sportin kanssa on katkolla, ja vaihto Toyotaan voisi antaa lisäpotkua hänen uralleen. Evans on tämän kauden MM-pisteissä viidentenä Meeken ja Latvalan edellä, vaikka hän joutui olemaan kolme osakilpailua sivussa selkävaivojen vuoksi.
Andreas Mikkelsen
MM-sarjassa neljäntenä olevalle Mikkelsenille ei näillä näkymin ole luvassa ajokeikkoja nykyiseltä työnantajalta ensi vuodeksi, sillä Hyundailla on sopimukset Neuvillen, Tänakin, Dani Sordon ja Sebastien Loebin kanssa. Hyundai pudotti Mikkelsenin kauden päättävästä Australian osakilpailusta ja valitsi norjalaisen tilalle Craig Breenin. Vahvasti vaikuttaa siltä, että Mikkelsen etsii itselleen uutta ajopaikkaa. Ja Toyota-sopimus kelpaisi hänelle varmasti.
Muut sopimuksetta olevat huippukuskit:
Markkinoilta löytyy lisäksi neljä kuljettajaa, joilla ei ole vielä sopimusta ensi kaudesta, vaikka he ovat yltäneet palkintokorokkeelle MM-sarjassa: Teemu Suninen, Craig Breen, Mads Östberg ja Hayden Paddon. Sitä voisi kuitenkin pitää jättiyllätyksenä, jos joku tästä nelikosta päätyy sopimukseen Toyotan kanssa.
Kaikki merkit viittaavat siihen, että Suninen on jatkamassa M-Sport Fordilla vuodenvaihteen jälkeen. Breen puolestaan kärkkyy yksittäisiä ralleja Hyundailta ja lisäksi hän on mukana kehittämässä Hyundain i20 R5 -autoa.
Norjalaiskuljettaja Östberg kilpaili tämän kauden Citroenilla WRC2 Pro -luokassa. WRC-hommien saaminen Citroenilta voi olla kiven takana, mutta Östberg on ollut tärkeä palanen Citroenin C3 R5 -auton kehitystyössä ja hänellä on ollut testihommia myös WRC-auton puikoissa.
Uusiseelantilainen Paddon on ollut käytännössä koko kauden sivussa MM-sarjasta. Hän tosin ajaa kauden päättävässä Australian rallissa M-Sport Fordin kolmannella WRC-autolla. Paddon on sanonut, että WRC-autoon paluu on hänen ykköstavoitteensa. Todennäköisin vaihtoehto Paddonille on M-Sport, jolle hän voisi tuoda mukanaan rahoitusta.