Viime kaudella F1:n pahnanpohjimmaiseksi pudonneessa Haas-tallissa on odotettu kautta 2022 jo pitkään. Talli teki hyvissä ajoin viime vuonna selväksi, että kaikki huomio keskitetään tällä kaudella käyttöön otettavaan uuteen autoon. Uusi alku ei kuitenkaan ole onnistunut toivotulla tavalla.
LUE MYÖS: Paljon parjattu Nikita Mazepin sai lähtöpassit F1:stä – tilalle saatetaan pestata vielä venäläistäkin surkeampi tapaus
LUE MYÖS: F1-sarjan entinen venäläiskuski kieltäytyi tekemästä eroa sotatoimiin – kausi jäämässä väliin
Ensin Haasilla oli teknisiä ongelmia helmikuun viimeisellä viikolla Barcelonassa ajetuissa talvitesteissä. Talli sai kolmen testipäivän aikana kasaan vähemmän kierroksia kuin yksikään toinen talli.
Toisen testipäivän aamuna Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, ja Haasin toimintaympäristö muuttui täysin. Sopimus venäläisen pääyhteistyökumppanin, Uralkalin, kanssa irtisanottiin viikonloppuna, ja Mick Schumacherin rinnalla viime kaudella debytoinut Nikita Mazepin sai lähteä samalla ovenavauksella isänsä omistaman yrityksen kanssa.
Nyt Haasilta on mitä ilmeisimmin jäämässä väliin ainakin ensimmäinen päivä tällä viikolla Bahrainissa ajettavasta toisesta kolmipäiväisestä testijaksosta. Sakhirin radalla testataan torstaista lauantaihin, mutta Haas saanee autonsa radalle vasta perjantaina.
Auto Motor und Sport kertoi maanantaina, että yksi F1:n viidestä rahtikoneesta oli jumissa Istanbulissa eikä Haas siksi saanut autojaan Bahrainiin ajallaan. Tallin autot ja varaosat olivat vielä maanantai-iltana jumissa Doncasterissa, Isossa-Britanniassa.
Saksalaislehden tietojen mukaan Haas yrittää lennättää rahtinsa Bahrainiin Leipzigin kautta. Kuorma on perillä aikaisintaan tänä iltana.
– Saattaa olla, että joudumme jättämään testien avauspäivän väliin. Kaikilla muilla talleilla on kahden päivän etumatka valmistautumisessa, Haas-pomo Günther Steiner sanoi Auto Motor und Sportin mukaan.
Yhden testipäivän menettäminen olisi Haasille raju takaisku. Barcelonassa tallia piinanneiden teknisten ongelmien ratkaisemiseen olisi aikaa yksi päivä vähemmän, ja Mazepinin mahdollisesti korvaava Pietro Fittipaldi ehtisi valmistautua tulevaan kauteen vain kahden ajopäivän verran.