Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymys: Kuinka herkästi liikenteessä kohtaamistaan rikkeistä tai seilaavasta kuljettajasta kannattaa ilmoittaa poliisille? Millaisilla asioilla poliisia ei kannata vaivata?
Vastaus: Jokainen meistä on varmasti joskus ajaessaan pohtinut, olisiko hätänumeroon soitto aiheellista. Oikeaan aikaan tehdyt hätäilmoitukset saattavat pelastaa ihmishenkiä – toisaalta turha soitto hätäkeskukseen aiheuttaa pahimmillaan sen, ettei samaan aikaan apua tarvitseva saakaan sitä riittävän ajoissa.
Pääsääntönä voidaan todeta, että hätänumeroon on syytä soittaa oikeissa hätätilanteissa – siis silloin, kun epäilee ihmishenkien, omaisuuden tai ympäristön olevan vaarassa. Mikäli soittotarve mietityttää, kannattaa hätänumeroon mieluummin soittaa kuin olla soittamatta.
Ajokunto arveluttaa
Mikäli toisen ajoneuvon liikkuminen vaikuttaa siltä, että on syytä epäillä kuljettajan ajokuntoa, kannattaa asiasta ilmoittaa hätäkeskukseen. Puhelimeen ei kuitenkaan pidä tarttua heti, kun edellä ajavan ajolinja ensimmäisen kerran poikkeaa normaalista. Tarkkailisin tilannetta jonkin aikaa ja mikäli vaikuttaa siltä, että ajolinja poikkeaa toistuvasti normaalista, ottaisin yhteyttä hätäkeskukseen.
Kyseisen ajoneuvon kuljettaja saattaa ajella humalassa tai valitettavasti, yhä useammin, huumaantuneena. Toki väsyneenkin kuljettajan ajamisessa on havaittavissa vastaavia piirteitä. En kuitenkaan näe huonona sitä, jos poliisi tulee vahingossa lähetettyä keskeyttämään väsyneen kuljettajan ajon.
Ilmoitettaessa rattijuopumusepäilystä, on syytä varautua ajamaan kyseisen auton perässä jonkin aikaa. Usein poliisi ottaa mielellään vastaan tietoja epäilyttävästi liikkuvan auton liikkeistä ja olinpaikasta. Näin auton tavoittaminen onnistuu nopeammin.
Vakavaa piittaamattomuutta
Jos tienkäyttäjä osoittaa vakavaa piittaamattomuutta liikennesääntöjä ja toisten turvallisuutta kohtaan, on hätäkeskukseen soittaminen mielestäni perusteltua.
Soitin hätäkeskukseen tällaisessa tilanteessa muutama vuosi sitten: Ajelin nelostiellä suurinta sallittua nopeutta 100 km/h. Minut ohitti jäisellä moottoritiellä henkilöauto, joka veti korkeasti kuormattua vanhaa kevytperävaunua arviolta 130–150 kilometrin tuntinopeudella. Perävaunu heittelehti vetoauton perässä holtittomasti ja kuorma heilui lavalla. Katsoin tarpeelliseksi ilmoittaa asiasta hätäkeskukseen, koska koin ajokäyttäytymisen olevan todella holtitonta ja aiheuttavan erityistä vaaraa muulle liikenteelle. Vastaukseksi hätäkeskuksesta sain että ”poliisin tehtävä on valvoa liikennettä”. Tämä kokemus nosti omaa ilmoituskynnystäni melko korkealle.
Lue myös: "Miten helvetissä pehmolelut liittyvät autoiluun?"
Yksittäiset virheet
Me teemme kaikki liikenteessä virheitä – päivittäin. Se on inhimillistä. Yksittäisistä virheistä ei ole tarpeen lähteä ilmoittelemaan hätäkeskukseen.
Tärkeää on muistaa, ettei hätäkeskusta saa kuormittaa turhaan. Erilaiset kyselyt tai muut sellaiset on syytä osoittaa toisaalle – esimerkiksi poliisin tai muun viranomaisen palvelunumeroihin virka-aikoina.