Suomessa sekä polttoaineiden että sähkön hinta huitelee korkealla. Uutisaamussa vierailleet asiantuntijat arvelevat, että polttoainemarkkinoilla hintapiikki on jo koettu, mutta sähkönhinnassa merkittävämpi lasku jää ensi vuoteen.
ST1 Nordicin kaupallinen johtaja Timo Jokinen kertoo, että on kovin tarkkaa arvioita polttoainehintojen kehityksestä on mahdotonta kertoa. Hän kuitenkin uskoo, että kovin paljoa nykyisistä hinnoista ei enää kivuta ylöspäin.
– Aiemmin tällä viikolla nähtiin jo hintapiikki, ja muutaman viime päivän aikana maailmanhinnat ovat tulleet alaspäin. Markkina hakee nyt uutta balanssia.
Lue myös: Polttoainelitran keskihinta dieseliäkin myöten nyt yli kaksi euroa – 95-oktaanista myyty lähes 2,4 eurolla
Kovat hinnat ovat Jokisen mukaan seurausta koronapandemiasta ja Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan.
– Markkinatarjonta pieneni pandemian aikana. Kun liikkuminen ja teollinen aktiviteetti on nyt lisääntynyt, se on lisännyt energian kysyntää ja sitä kautta nostanut hintaa.
Lisäksi hintaa on nostanut ensin jännite Ukrainan ja Venäjän välillä ja nyt Venäjän hyökkäys Ukrainaan.
– Siihen liittyvät erinäiset boikotit. Valtiot ovat tehneet hyvin vähän välttääkseen venäläistä energiaa, mutta sen sijaan on ollut asiakas- ja yritysboikotteja, jotka ovat huomattavasti vähentäneet venäläisen öljyn käyttöä. Kysyntä on kohdistunut muihin laatuihin ja muilta tuleviin tuotteisiin, ja tämä yhdistettynä epävarmuuteen on nostanut hintoja.
Jokisen mukaan Suomessa elää myytti siitä, että Suomi olisi riippuvainen venäläisestä öljystä.
– Venäläinen öljy voidaan milloin tahansa korvata. Pärjäämme ihan hyvin ilman venäläistä öljyä. Tämä on logistisesti vähän hankalampaa, muttei verrattavissa siihen, mitä kaikkea maailmassa nyt tapahtuu.
Diesel jää satamiin
Ihmetystä on herättänyt se, miksi aiemmin bensiiniä halvempana vaihtoehtona toiminut diesel huitelee nyt lähellä bensiinin hintoja.
– Venäjältä tullut diesel on tullut meille Suomenlahden satamista. Nyt osa lasteista jää Venäjälle, laivoihin tai satamiin, kun ei enää haluta venäläistä dieseliä ja tuotteita, Jokinen kertoo.
Hänen mukaansa dieselin hinta pysyy korkeana, jos maailmantilanne jatkuu nykyisenlaisena.
Kaasuvarastot vähissä
Lämmitykseen käytettävä kaasun ja sähkön hinta on niin ikään korkea tällä hetkellä.
Myös lämmitysmuotojen hintaan on vaikuttanut koronapandemiasta selviäminen, mutta sen lisäksi myös muut tekijät ovat nostaneet hintaa. Energiamarkkinoiden johtaja Pekka Salomaa Energiateollisuudesta kertoo, että hinnat nousivat jo loppukesästä viime vuonna, kun kaasua ja öljyä tuotiin Euroopan alueelle vähemmän kuin aiemmin.
– Kaasuvarastot ovat selkeästi alemmalla tasolla kuin aiemmin. Nyt on kriisi ja huoli siitä, riittääkö kaasu EU:ssa.
Salomaan kuitenkin muistuttaa, että tilanne on huomattavasti huonompi keskisessä Euroopassa kuin Suomessa, jossa kaasu ei ole niin suuri sähkötuotannon polttoaine.
– Meillä on melko paljon hiilidioksidipäästötöntä tuotantoa käytössä ja lisää on tulossa, kun ydinvoimala Olkiluoto 3 käynnistää tuotantonsa.
Salomaan mukaan sähkönhinnan katsottiin jo syksyllä lähtevän laskuun tänä keväänä, mutta Venäjän hyökkäys Ukrainaan muutti tilannetta.
– Ensi vuoden keväällä olisi merkittävämpää laskua tiedossa. Markkinahintaan odotetaan kuitenkin kesällä ja syksyllä reilusti alempia hintoja kuin tällä hetkellä.