Kuljettaja menetti korttinsa tehtyään ajon aikana täysin tavanomaisen toimenpiteen – saksalaisoikeuden päätös hämmästyttää

tesla model 3
imago images / Rupert Oberhäuser/ All Over Press
Julkaistu 03.08.2020 11:25

Ville Järveläinen

Saksalaismiehelle lätkäisty rangaistus on käynnistänyt enemmän kuin mielenkiintoisen keskustelun siitä, voiko auton hallinnan kannalta olennaisten toimintojen käyttäminen olla kiellettyä ajon aikana, jos niitä on käytettävä keskikonsolin monitoiminäytöltä.

Saksassa sattui maaliskuussa 2019 vaaratilanne, jossa Tesla Model 3:n kuljettaja menetti sadekelillä ajoneuvonsa hallinnan, ajautui ulos tieltä ja osui tietä reunustaneisiin puihin.

Ulosajon taustalla oli tuulilasinpyyhinten nopeuden säätäminen ajon aikana. Toisin kuin niin sanotuissa perinteisissä henkilöautoissa, säädetään Model 3:ssa pyyhinten nopeutta viiksen sijaan näytöltä. Tämä tarkoittaa, että kuljettajan on irrotettava katseensa tietä pyyhinten säätämisen ajaksi.

Vaikka vakavammilta vahingoilta vältyttiinkin, oli tapaus kaikkea muuta kuin käsitelty. Kuljettaja sai 200 euron sakon sekä kuukauden ajokiellon elektronisen laitteen käyttämisestä ajon aikana. Kuljettaja ei tätä kuitenkaan sulattanut.

Lue myös: Haluaisitko maksaa autosi vakionopeudensäätimestä kuukausimaksua? Saksalaisvalmistaja hätkähdyttää suunnitelmillaan

Päätöksestä ei voi enää valittaa

Asiaa puitiin loppujen lopuksi oikeudessa. Oikeus kuitenkin katsoi, että keskelle kojelautaa kiinteästi asennetun näytön käyttäminen tavalla, jolla mies sitä käytti, oli vaikuttimena onnettomuudessa, eikä ollut Saksan lakien mukaista. Valitus ei tuottanut tulosta, sillä myös korkeampi oikeusaste asettui samalle kannalle, eikä päätöksestä voi enää valittaa.

Kyse on vähintäänkin mielenkiintoisesta ratkaisusta, sillä nykyautoissa yhä useampia auton operoimisen kannalta olennaisia toimintoja on keskitetty nimenomaan auton näytölle perinteisten fyysisten kytkimien sijaan.

tesla model 3 interior

Tesla Model 3:n ohjaamossa ei juuri fyysisiä painikkeita ole, vaan toiminnot löytyvät suurelta kosketusnäytöltä.

Model 3:n tapauksessa ratkaisu on suorastaan huvittava, sillä autossa ei ole käytännössä lainkaan fyysisiä kytkimiä, vaan lähes kaikkia auton toimintoja pyyhinten nopeussäätöä myöten hallitaan kojelaudan keskellä olevalta monitoiminäytöltä. Jopa hanskalokero avataan sitä kautta.

Päätöksestä uutisoi Suomessa ensimmäisenä Kauppalehti.

Lähteet: Auto, Motor und Sport, InsideEVs

Lue myös: Tesla-kuski ajoi lätäkköön, takapuskuri repesi irti – ”Valmistaja ei missään nimessä korvausvelvollinen”

Artikkelia muokattu 7.8. klo 15.20: Täsmennetty tuomion taustalla olevien seikkojen sanamuotoa. Näyttöä käytettiin oikeuden mukaan tavalla, joka ei ollut Saksan lakien mukaista.

Tuoreimmat aiheesta

Autot