Kaupallinen yhteistyö tulee merkitä Youtube-videoihin selvällä ja yhtenäisellä tavalla. Tätä mieltä ovat sekä kuluttaja-asiamies että tubettajaverkostot.
Kuluttaja-asiamies on keskustellut syksyllä kolmen tubettajaverkoston, Splay Suomi Oy:n, Troot Network Oy:n ja United Screens Oy:n kanssa hyvistä käytännöistä, joilla mainonnan tunnistettavuus varmistetaan. Kuluttaja-asiamies edellytti tubettajaverkostoja ohjeistamaan tubettajia kaupallisen yhteistyön merkitsemisestä asianmukaisesti.
Kuluttaja-asiamiehen keväällä tekemässä seurantakampanjassa kävi ilmi, että Youtubessa on paljon erilaista kaupallista yhteistyötä. Osa kaupallisesta sisällöstä on tunnistettavissa markkinoinniksi, mutta osa jää piiloon puutteellisten merkintöjen vuoksi.
Tubettajaverkostot ovat kuluttaja-asiamiehen kanssa samaa mieltä siitä, että mainonnan on oltava tunnistettavaa. Tubettajaverkostot katsoivat olevansa vastuussa sen varmistamisesta, ettei heidän kaupallisissa yhteistyöprojekteissaan esiinny piilomainontaa. Avoimuuden ja läpinäkyvyyden katsottiin hyödyttävän kaikkia osapuolia.
Verkostot ovat jo aiemmin laatineet itsesääntelynä Tubettajayhteistyöoppaan. Kuluttaja-asiamies piti oppaan sisältöä hyvänä, mutta korosti käytännön toimien merkitystä.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan markkinoinnin merkitsemisessä tulee käyttää videon alussa esiintyvää erillistä tekstiä ja selkeitä käsitteitä, esimerkiksi "kaupallinen yhteistyö yrityksen X kanssa." Merkintä tulee olla helposti näkyvissä.
Pelkkä suullinen ilmoitus videolla ei riitä, sillä katsojan tulee voida heti tunnistaa sisältö markkinoinniksi, vaikka katsoisi videota ilman ääniä. Merkintätapojen on oltava selkeitä riippumatta siitä, millä laitteella videota katsellaan.
Kuluttaja-asiamies ja tubettajaverkostot linjasivat myös, että markkinointi alaikäisille on sallittua, mutta markkinoinnin sopivuutta arvioidaan sitä tiukemmin kriteerein mitä nuoremmista katsojista on kysymys.