Käytettyjen vaatteiden nettipalvelu Rekki.fi on poikinut kymmeniä valituksia Euroopan kuluttajakeskukseen. Kuluttajakeskus antaa ohjeet ongelmatilanteisiin.
Ohjeet ongelmatilanteisiin
- Tee kirjallinen valitus yritykselle.
- Jos yritys ei vastaa ja olet maksanut tilauksen maksukortilla, tiedustele luottokorttiyhtiöstäsi tai pankistasi, voitko vaatia hyvitystä niiden kautta kuluttajansuojalain mukaisen luotonantajavastuun nojalla. Pankkikorttimaksussa tarkista oman pankkinsa sopimusehdoista, onko sinulla niiden perusteella vastaava oikeus. Jos maksutapa on lasku tai osamaksu, ole yhteydessä maksunvälittäjään.
- Jos et voi tehdä korttireklamaatiota etkä kääntyä maksunvälittäjän puoleen, tai kyse on siitä, että yritys ei ole tilittänyt sinulle rahoja myymistäsi tuotteista tai palauttanut lähettämiäsi tuotteita, voit jäädä odottamaan Euroopan kuluttajakeskuksen myöhempää tiedotetta käsittelyn etenemisestä Viron riidanratkaisuelimessä.
- Jos et ota osaa menettelyyn virolaisessa riidanratkaisuelimessä tai et halua odottaa myöhempää tiedotusta, voit käynnistää menettelyn Helsingin käräjäoikeudessa. Eurooppalaista maksamismääräysmenettelyä käytetään rahavaateiden perinnässä toisesta EU-maasta, ja se on kokonaan kirjallinen eikä edellytä läsnäoloa tuomioistuimessa. Jos vaatimuksenasi on yritykselle toimitettujen tuotteiden palauttaminen, voit käynnistää eurooppalaisen vähäisiä vaatimuksia koskevan menettelyn. Ohjeet molempiin menettelyihin löydät täältä.
Euroopan kuluttajakeskus varoittaa aiemmin tällä viikolla julkaisemassaan tiedotteessaan ongelmista liittyen Rekki.fi-palveluun. Verkkokaupan kautta myydään ja ostetaan käytettyjä vaatteita.
Tiedotteen mukaan sivustosta on tullut syksyn aikana valituksia noin 40 kappaletta. Valitusten mukaan tilauksia on esimerkiksi jäänyt toimittamatta tai yritys ei ole tilittänyt kuluttajille rahoja niistä tuotteista, joita kuluttajat ovat sivuston kautta myyneet.
Lue myös: Mies osti itselleen epähuomiossa naisten polkupyörän – olisiko myyjän pitänyt kertoa asiasta?
Yritys ei tiedotteen mukaan ole ollut halukas neuvottelemaan asioiden ratkaisemisesta Euroopan kuluttajakeskuksen kanssa. Yhdessä Viron Euroopan kuluttajakeskuksen kanssa yritykselle on lähetetty vastauspyyntö lokakuussa.
– Yritys ei ole kuitenkaan reagoinut verkostomme yhteydenottoihin, mikä tarkoittaa sitä, että kuluttajien valitukset eivät ratkea sovittelulla.
Sivusto on tällä hetkellä suljettu.
Aiemmin suomalaisomistuksessa olleen Rekki.fi-palvelun takana on nykyään virolainen Upty Nordic OÜ -yritys.
Osa kuluttajien valituksista on ohjattu käsiteltäväksi virolaiseen riidanratkaisuelimeen, joka antaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisiin riitatilanteisiin. Jos Upty Nordic OÜ ei noudata elimen päätöstä, yritys asetetaan Viron kuluttajaviranomaisen mustalle listalle.
Lue myös: Vinkit verkkokirppareille niin ostajille kuin myyjillekin: "Parhaat herkut ostetaan minuuteissa"
Lue myös: Demi tilasi mekon verkkokaupasta – ei ollut ihan sitä, mitä odotti!
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Katso myös: Mitkä vaatteet myyvät hyvin verkkokirppareilla juuri nyt?
5:32
Lähde: Euroopan kuluttajakeskus