Kuluttajaliitto edellyttää, että käteisellä pitää voida maksaa tulevaisuudessakin.
Liiton valtuuston kannanoton mukaan lainsäätäjien tulee edistää viipymättä Suomen Pankin aloitetta käteismaksamisen, rahan nostamisen ja tallettamisen turvaamisesta.
Käteisen käyttö on vähentynyt voimakkaasti kortti- ja älypuhelinmaksamisen yleistyessä.
Kuluttajaliiton jäsenkyselyn vastaajista lähes kaikki pitivät tärkeänä, että käteismaksut turvataan välttämättömissä ostoissa.
Näitä ovat esimerkiksi ruoan ja lääkkeiden hankinnat sekä auton tankkaus.
– Suomen Pankki kehotti vastikään varautumaan sähkökatkoihin ja kyberhyökkäyksiin pitämällä kotona kohtuullisen summan käteistä, muistuttaa liiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell tiedotteessa.
Lue myös: Suomen Pankki kehottaa varautumaan käteisellä: Joku saattaa haluta häiritä maksujärjestelmiä – ongelmat voisivat kestää jopa viikkoja
Käteisen käytöllä on erityistä merkitystä iäkkäiden arjessa. Kuluttajaliiton jäsenkyselyn vastaajista noin joka toinen kertoi käyttävänsä säännöllisesti käteistä.
– Monesta Euroopan maasta löytyy jo käteisen asemaa turvaavaa lainsäädäntöä. Tarvitsemme pikaisesti vastaavaa myös Suomeen, Beurling-Pomoell sanoo.
Liiton käteismaksamista koskevaan kyselyyn vastasi 370 liiton jäsentä marraskuun alussa. Kyselyn tulos on suuntaa antava, sillä siihen on vastannut erityisesti liiton iäkkäämmät jäsenet.
Kuluttajaliitto on edunvalvontajärjestö, joka tarjoaa muun muassa neuvontaa ja koulutuksia sekä apua ongelmatilanteisiin esimerkiksi digihuijauksissa tai asumiskysymyksissä. Osa on kaikille avointa ja maksutonta, osa suunnattu jäsenille.