Vasemmalle kääntyjä saattaa yllättyä: Osaatko kohdata vastakkaisesta suunnasta tulevan auton tällaisessa tilanteessa?

OMA hankala monikaistainen risteys etuajo-oikeus yksisuuntainen
Se, kumpi ajolinja vasemmalle käännyttäessä tulisi valita, riippuu paljolti risteyksen muodosta. Myös vastaantulijan aikeita on syytä seurata.MTV
Julkaistu 24.08.2024 11:32
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Lainsäädäntö mahdollistaa molemmat oheisessa kuvassa esitetyt kohtaamistavat. Ratkaisua tehtäessä olennaisia huomioon otettavia asioita ovat risteyksen muoto ja vastaantulevan aikeet.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Olen kääntymässä vasemmalle. Kummalta puolelta vastakkaisesta suunnasta lähestyvä, tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle kääntyvä, auto kohdataan?

Vastaus: Tieliikennelaissa kohtaamisesta ohjeistetaan seuraavasti:

Ajoneuvolla on sivuutettava vastaantuleva ajoneuvo oikealta. Vastakkaisilta suunnilta saavuttaessa saa vastaantulevan ajoneuvon sivuuttaa kuitenkin vasemmalta erityistä varovaisuutta noudattaen, jos kumpikin aikoo kääntyä risteyksessä vasemmalle. 

Oheisesta lakitekstistä on pääteltävissä, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne eli vastaantulija kohdataan pääsääntöisesti omasta tulosuunnasta katsottuna oikealta. Kysymyksessä kuvattuun tilanteeseen laki antaa kuitenkin toisenkin vaihtoehdon "saa sivuuttaa vasemmalta erityistä varovaisuutta noudattaen".

Vasemmalta sivuuttaminen, jota on kuvattu oheisessa kuvassa katkoviivanuolin, on vakiintunut käyttöön valtaosassa risteyksiä. Risteykseen on tällöin tärkeää ajaa hiljaa ja varmistaa huolellisesti, ettei vastakkaisesta suunnasta lähestyvän, tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle kääntyjän, takaa lähesty toista autoa, joka on jatkamassa suoraan tai kääntymässä oikealle. 

Oikealta kohtaaminen harvinaisempaa

On myös olemassa sellaisia risteyksiä, jotka ovat luontevampia ajaa samaisessa tilanteessa oikealta kohdaten – siis oheisen kuvan yhtenäisten nuolien mukaisesti. Usein tällaisia risteyksiä ovat sellaiset, joissa risteyksen lähestymiseen tai sieltä poistumiseen käytettävä katu on niin sanottu puistokatu tai vastaava, jolla keskiviivan tilalla on esimerkiksi leveähkö viheralue. 

Jos risteys on molemmista suunnista lähestyville tuttu ja siinä on toimintatavaksi vakiintunut jompikumpi käytäntö, selvittäneen tilanteesta ongelmitta. Jos taas jompikumpi vasemmalle kääntyjistä ei tunne vakiintunutta toimintatapaa ja toimii siitä poiketen, saattaa tilanne muodostuakin ongelmalliseksi. 

Jos risteyksen muoto vaikuttaa siltä, että siinä vasemmalle kääntyminen sujuisi jouhevammin oikealta kohdaten, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota edestä lähestyvän, vasemmalle kääntyvän, auton ajolinjaan. Tärkeää on, että molemmista suunnista samaan aikaan risteykseen ajavat valitsevat keskenään saman kohtaamistavan. Vastaantulijan toiminnan seuraamisen lisäksi toinen keskeinen asia on riittävän alhainen tilannenopeus, joka antaa aikaa havainnoida, arvioida, ajatella ja toimia. 

Lue myös: Malttamaton kuski sortui älyttömään ohitukseen – liki 600 euron sakko!

Risteyksen jättäminen

Ajolinjan lisäksi on muistettava, ettei kääntyminen saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville. 

Pääsääntö on, että risteyksessä vasemmalle käännyttäessä käännytään välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealle puolelle tai yksisuuntaisen ajoradan vasempaan reunaan. Jos ajoradalla, jonne ollaan kääntymässä, on samaan ajosuuntaan useampia ajokaistoja, saa kääntyä omaan käyttötarkoitukseen sopivimmalle kaistalle, muu liikenne huomioon ottaen. Tuo muun liikenteen huomioon ottaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että pääsäännöstä poikkeavalla tavalla kääntyvä on vastuussa turvallisesta kääntymisestä suhteessa muuhun liikenteeseen.

Lue myös: Päätön ohitteluvimma piinaa suomalaisteillä: "Varsin monen kuljettajan tulisi katsoa peiliin pitkään ja hartaasti"

Vahinkotilanteissa syyllisyys ratkotaan tapauskohtaisesti

Jokainen liikennevahinko tutkitaan tarvittaessa tapauskohtaisesti. Mikäli onnettomuuden aiheuttajasta on epäselvyyttä, ratkotaan asiaa viime kädessä eri oikeusasteissa kaikki tapahtumaan vaikuttaneet asiat huomioiden. On myös mahdollista, että syyllisyyttä jaetaan onnettomuuden eri osapuolien kesken.

Ajoneuvojen kuljettajat voivat kuitenkin toiminnallaan vaikuttaa hyvinkin paljon ajamisen turvallisuuteen eri tilanteissa. Kun vasemmalle kääntyminen tiedostetaan hankalaksi ja joku tietty risteys erityisen hankalaksi, on tärkeää, että sitä lähestytään riittävän alhaisella tilannenopeudella ja erityisellä varovaisuudella. Näin vältytään vahingoilta varmimmin.

Korjaus 24.8. klo 12.26: Jutun otsikkoa muokattu. Aiemmin otsikossa puhuttiin ohittamisesta, mutta kyseisessä tilanteessa kyse on vastakkaisesta suunnasta tulevan auton kohtaamisesta.

Lue myös: Osaatko oikeasti ajaa liikenneympyrässä?

Kaikki eivät näköjään tiedä, mitä tiehen maalattu valkoinen viiva oikeasti tarkoittaa

teppoboksi teppo vesalainen

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Tuoreimmat aiheesta

Liikennesäännöt