"Kun ahneus, tyhmyys ja herkkäuskoisuus yhdistyvät, peli on menetetty" – nettihuijarille kaikki keinot ovat sallittuja

23:11img
Julkaistu 26.04.2017 17:49

MTV UUTISET

– Kun ahneus, tyhmyys ja herkkäuskoisuus yhdistyvät, peli on menetetty, sanoo turvallisuusjohtaja Risto Karhunen keskiviikkoillan Rikospaikassa. Studiokeskustelun teemana ovat petokset ja nettihuijaukset.

– Pelkästään poliisin tietoon tulleet petokset ovat vuodesta 2010 kaksinkertaistuneet kahdestakymmenestätuhannesta neljäänkymmeneen tuhanteen.

Karhusen mukaan eräs selittävä tekijä on netti.

– Ei ole äärtä eikä laitaa millä kaikella huijataan.

Ikääntyneet uhreina

Yksi lisääntynyt ala on vanhusten huijaaminen.

– Ilmiö on tunnistettu myös pankeissa, Karhiúnen sanoo.

– Ei ikääntyminen tietenkään välttämättä tarkoita sitä, että on alentunut kyky huolehtia taloudellisista asioista, mutta osalla on. Muistisairaiden määrä tulee lisääntymään.

Huijauksia voi tehdä esimerkiksi vieras tai omainen.

Pitäisikö pankin puuttua, jos esimerkiksi poika vie muistisairaan äitinsä pankkiin tekemään isoa käteisnostoa?

– Ensimmäinen vastuu on tarjota peruspankkipalvelut, koska laki niin velvoittaa. Liikkumavara on aika pieni.

– Kyllä siellä pankissa varmaan aika ajoin nähdään tilanteita, joissa jäädään pohtimaan, että onko henkilö täysissä sielunvoimissa ja keitä nämä muut henkilöt ovat.

"Jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei todennäköisesti ole"

Tyypillisiä huijaustapoja:

– Onni potkaisee ulkomaisessa arvonnassa, johon et edes osallistunut

– Kaukaiselta sukulaiselta on tulossa perintö

– Nettirakas tai hänen läheisensä on joutunut ongelmiin ja tarvitsee rahaa

– Tiedossa on hyvät ansiot vähällä vaivalla

– Luvassa on mahtavat sijoitusvoitot ilman häviämisriskiä

– Myyjä ei anna nähdä tuotetta ennen ostamista

(Lähde: Evidenssi 1/2017)

Karhusen mukaan pankki voi tehdä ilmoituksen maistraattiin ilmoituksen edunvalvonnan tarpeesta.

– Näitä tehdään silloin tällöin, mutta eri asia on, eteneekö se. Siinä on myös se haittapuoli, että maistraatti ilmoittaa kuka on tehnyt ilmoituksen.

Myös asiointitilanteessa voi syntyä ongelmia.

– Jos kysytään, että oletteko ihan nyt varma siitä mitä olette tekemässä, reaktiot voivat olla monenlaisia. Asiakas saattaa sanoa, että mitäs te siinä kyselette, minä teen varoillani juuri mitä minä haluan.

Lisää Karhusen näkemyksiä ja muita kiinnostavia aiheita Rikospaikka-ohjelmassa tänään keskiviikkona kello 22.40 MTV3-kanavalla

Tuoreimmat aiheesta

Rikos