Citroenilla on hieno maine mukavien autojen valmistajana. Kaasunestejousituksen poistuttua mallistosta vannoutuneimmat fanit ovat odottaneet jotain uutta, ja nyt sitä on tarjolla.
Tykkäsimme
- Pehmeydestä
- Persoonallisuudesta
Emme tykänneet
- Ohjauksen heikosta tunnosta
- Tavaratilan korkeasta nostokynnyksestä
Hinta alkaen 19 359 €
Koeajoauto 26 946 €
Perinteikäs ranskalainen autonvalmistaja Citroen on ryhdistäytynyt viime vuosien aikana monella tapaa. PSA-konserniin kuuluvan merkin pellin alta löytyy useaan kertaa palkittua tekniikkaa, ja autot ovat voimalinjoiltaan hyvin kilpailukykyisiä luokissaan. Samalla laatuvaikutelmaan etenkin sisätiloissa on panostettu, mikä helpottaa autoihin kotiutumista. Ja mikä tärkeintä, valmistaja on löytänyt oman tyylinsä, joka on nähtävissä etenkin uusimman sukupolven C3 ja C4 -malleissa.
Uudistunut C4 Cactus on periaatteessa kokenut vain faceliftin, mutta käytännössä ero edeltäjään on perinteistä kasvojenkohotusta suurempi. Valmistajan mukaan auto on 80 prosenttisesti uusi, ja auton uudistus on tehty mukavuuden ehdoilla. Esimerkiksi äänieristystä on parannettu, penkit ovat mukavuuden nimissä hyvin pehmeät, ja suurimpana uudistuksena C4 Cactus on Euroopassa ensimmäinen Citroenin uutta mukavuusjousitusta hyödyntävä malli.
Etenkin autoalaa seuranneet tuntevat Citroenin suorastaan legendaarisesta kaasunestejousituksesta, jonka ensimmäiset versiot valmistaja esitteli jo 1950-luvulla. Järjestelmällä oli loppuun saakka vannoutuneet kannattajat, jotka kokivat kovan iskun Citroenin luopuessa järjestelmästä C5:n valmistuksen loppumisen myötä kesällä 2017.
Citroen esitteli uuden myös hydrauliikkaa hyödyntävän Progressive Hydraulic Cushions -jousituksen reilu vuosi sitten Kiinassa esitellyssä C5 Aircross -katumaasturissa. Euroopan markkinoille kyseinen malli ehtii vasta kuluvan vuoden loppupuolella, mutta keväällä esitelty uudistunut C4 Aircross hyödyntää myös samaa teknologiaa.
Lyhyemmältä nimeltään PHC-jousitus on teknisesti varsin yksinkertainen. Perinteinen jousi hoitaa edelleen kuorman kantamisen, mutta erikoisuus löytyy iskunvaimentimen sisältä. Normaaleista kiinteistä elementeistä poiketen iskunvaimentimien liikettä rajoittavat liikeradan ääripäissä hydrauliset pohjauselementit. Näiden avulla pystytään välttämään niin sanottu perinteinen pohjaaminen, kun hydraulinen elementti hoitaa progressiivisesti liikeradan loppuosan vaimentamisen.
Käytännössä ero moderniin ja laadukkaaseen perinteiseen iskunvaimentimeen on varsin pieni. Iskunvaimentimen liikeradan keskialueesta on mahdollista tehdä pehmeämpi tämä ratkaisun avulla, mikä tuo esimerkiksi mukulakivitielle pienen mukavuuslisän. Pääsimme myös kokeilemaan autoa eri kokoisella rennastuksella, ja esimerkiksi 17-tuumaisella vanteella ja matalammalla rengasprofiililla auto tuntui varsin tyypilliseltä C-segmentin edustajalta.
Vaikka auto ei erotu alustansa puolesta niin paljon edukseen kuin valmistaja antaa ymmärtää, on C4 Cactus mielllyttävä poikkeus valtavirtaan. Se saa hymyn huulille poikkeuksellisen sympaattisilla muodoilla, joiden pariksi kolmisylinterisen moottorin pörinä sopii mainiosti. Ja pakko se on myöntää, että hymyn huulille nostattavalle autolle on helpompi antaa anteeksi epäkohtia kuin tylsän tasapaksulle kilpailijalle.
Citroen C4 Cactus nähdään Risto Virtasen testissä 15. tv-kauden päätösjaksossa ma 14.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Isolla kädellä uudistettu C4 Cactus C-segmenttiin.
KENELLE Pehmeyttä ja persoonallisuutta hakevalle.
AJETTAVUUS Citroenin uusi jousitusratkaisu tuo etenkin rauhalliseen etenemiseen miellyttävää pehmeyttä. Auto keinahtelee epätasaisuuksien yli, mutta samalla myös paras tuntuma tiehen kadotetaan. Ero hyvin toteutettuun perinteiseen iskunvaimennukseen jää varsin pieneksi, joskin pehmeän jouston vara tuntuu olevan Citroenissa suurempi. Kokonaisuudessaan alusta on hyvä, mutta ei valmistajan mainostaman taikamatto-termin arvoinen.
SUORITUSKYKY PSA:n palkittu moottori hoitaa tehtävänsä riittävällä tarmolla, missä auttaa auton alhainen omamassa. Kovin urheilullisiin suorituksiin voimalinja ei kuitenkaan kannusta. Myös vaihteisto hoitaa tehtävänsä rauhallisessa ajossa hyvin, mutta nopeammissa tilanteissa reagointi voisi olla rivakampaa.
TILAT Citroen haluaa nähdä uuden C4 Cactuksen C-segmentin autona, mutta siihen luokkaan se on nykypäivän mittapuulla hieman pienehkö se mitoiltaan että tiloiltaan. Takapenkillä tunnelma on tiivis 180 senttisellä sekä jalka- että pääntilan osalta. Tavaratilan käyttöä puolestaan häiritsee korkea nostokynnys.
MALLISTO Uudistuneen C4 Cactuksen mallistosta löytyy 1,2-litrainen kolmisylinterinen kahtena tehoversiona (110 ja 130 hv) sekä 100-hevosvoimainen turbodiesel. Automaattia haluavan täytyy valita miedompi bensakone, ja tästä yhdistelmästä maahantuoja myös odottaa varsin suosittua. Varustetasoja ovat Live, Feel ja Shine, jotka ovat tarjolla noin 1 000 euron pykälin. Lisävarustelistalta löytyy yksittäisten varusteiden lisäksi muutamia varustepaketteja.
Citroen C4 Cactus PureTech 110
Polttomoottori 1 199 cm3, R3 turbo
Teho 82 kW (110 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 1 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,9 s
Huippunopeus 188 km/h
EU-kulutus 5,3 l/100 km
CO2-päästöt 119 g/km
Mitat Pituus 4 157 mm, leveys 1 714 mm, korkeus 1 490 mm, akseliväli 2 595 mm
Omamassa 1 145 kg
Perävaunumassa jarruin 920 kg
Tavaratila 358-1 170 l
Galleria
Kuvat: Mia Pelttari ja Jonathan Rankle
Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.