Kun kohtaat kateutta, kommunikoi näin – lue asiantuntijan vinkit

Colourbox
Julkaistu 19.02.2013 07:00

Suomen Puheopiston toimitusjohtaja Marsa Bäck neuvoo, miten kateustilanteissa kannattaa kommunikoida.

Kateus voi yllättää työpaikalla, jos toisten työtahti tai tulokset tuntuvat omia aikaansaannoksia paremmilta. Vaikka oma työtahti tuntuisi muihin verrattuna surkealta, Suomen Puheopiston toimitusjohtaja Marsa Bäckin mukaan ei ole olemassa ihmistä, joka ei koskaan saisi aikaan mitään.

– Kannattaa miettiä, mitä teit aamupäivällä? Jos et ole tehnyt mitään, onko joku asia, joka painaa sinua, Bäck neuvoo.

On syytä ottaa yhteys esimieheen, jos todella tuntuu siltä, että tuloksia syntyy vähän.

– Onko niin, että pitää tarkistaa toimenkuvaa, eikö työ ole riittävän motivoivaa? Eikö ihmiselle ole annettu tarpeeksi mahdollisuuksia toteuttaa itseään?

Esimiehellä on aina vastuu

Kateus voi aiheuttaa työpaikalle esimerkiksi kiusaamistilanteita, pahan puhumista tai uupumista. Kateellinen pihtaa tietoa tai viivyttelee tahallaan, etteivät muut onnistuisi. Entä, jos esimiehen antamat ohjeet ovat epäselviä ja muuttuvat työtehtävän aikana useaan otteeseen?

– Esimiehellä on aina vastuu. Jos hän antaa ohjeet ja tämä sama tilanne toistuu, niin kannattaa tarvittaessa kirjoittaa asiat ylös ja näyttää, että ymmärsin näin. Ennen kuin lähtee suorittamaan tehtävää, voi kysyä, että ymmärsinkö oikein, teenkö nyt nämä asiat? Bäck neuvoo.

– "Anteeksi" on Suomessa vahva sana. Älä sano "sori", vaan "anteeksi". Tämä ei tarkoita, että täytyy ryhtyä lattialuutuksi, mutta onhan sekin anteeksipyynnön paikka, jos on vaikka ymmärtänyt väärin. Siten päästään helpommin itse asiaan, eli niihin kriteereihin, mitä sinulta odotetaan. Päästään kysymään, mitä toivomuksia ja odotuksia esimiehellä on. Silloin emme syyttele, vaan olemme kiinnostuneita tietämään, mitä esimies meiltä toivoo.

Bäck muistuttaa, että työtoverien välisen riitatilanteen hoitaminen on esimiehen tehtävä. Esimiehen tai työpaikan luottamusmiehen luokse kannattaa mennä ryhmänä puhumaan aiheesta.

Sinä-alkuinen viesti on aina hyökkäys

Työpaikalla tulisi muistaa samat riitelyn säännöt kuin parisuhteessa: älä käytä termejä "sinä et koskaan" tai "sinä aina". Bäck muistuttaa, että sinä-alkuinen viesti on aina hyökkäys.

– Sano mieluummin esimerkiksi, että "voisimmeko me yhdessä". Mitä enemmän pystyt puhumaan me-argumentaatiokentällä, sitä parempi.

Jos tilanne on työpaikalla tulehtunut pahaksi, Bäckin mukaan kannattaa käyttää sovittelijaa.

– Ota mukaan kolmas henkilö, jonka kanssa käyt asiat läpi. Kolmas henkilö voi käydä asiat läpi kahden kesken myös sen henkilön kanssa, jonka kanssa riitaa on. Oleellista on, että asia pitää pystyä hoitamaan keskustellen. Kumpikin kertoo omat tuntemuksensa ja näkemyksensä asiasta. Silloin saatetaan huomata, että hyvänen aika, tässähän on väärinkäsitys, Bäck sanoo.

Bäckin mukaan on tärkeää muistaa, että jokaisen konfliktin taustalla on aina kahden erillisen ihmisen persoona, johon historia, kulttuuri ja yhteiskunta vahvasti vaikuttavat. Myös asema luo sosiaaliseen ympäristöön ja kommunikointiin omat paineensa.

– Johtaja ei esimerkiksi vapaa-ajalla koskaan käyttäytyisi sinua kohtaan samalla tavalla kuin töissä, mutta työtilanteessa hän kokee sosiaalista painetta, Bäck kuvaa.

Entä, jos ongelma ei ratkea?

Ongelmista kannattaa keskustella koko työyhteisön kanssa. Aluksi voi valikoida muutaman ihmisen keskustelukumppaniksi, ja tämän jälkeen uskoutua muillekin. Aina ongelmat eivät kuitenkaan ratkea.

– Voi olla, että työyhteisössä on esimerkiksi niin paljon kateutta, että yhden ihmisen on mahdotonta lähteä sitä kitkemään, Bäck sanoo.

– Uusi ympäristö voi raikastaa ja antaa uudenlaisen alun omalle työlle. Ihmisen pitää olla terveellä tavalla egoisti. Kaikkeen ei tarvitse suostua.

Kun kohtaat kateutta, kommunikoi näin!

Ajatus tai kommunikointi työpaikalla

Bäckin ehdotus reaktioksi

"Ei ketään täällä tunnu kiinnostavan, mitä teen. En minäkään jaksa enää välittää."

"Hei, mitä sinä itse haluaisit täällä tehdä? Mieti, mitä haluaisit todella tehdä, mikä sinua kiinnostaisi ja innostaisi. Ja mitä luulet, mistä se johtuu, ettei muita kiinnosta? Pitäisikö meidän keskustella tästä yhdessä?"


"Teit huonoa työtä. Suoraan sanottuna tämä on p*skaa."

"Miksi se on sinusta p*skaa? En usko, että tässä elämässä mikään on p*skaa, jos rupeamme oikein miettimään asiaa. Ehkä tässä on kuitenkin kyse siitä, että joku asia harmittaa sinua. Mikä sinua harmittaa? Käydään sitä yhdessä läpi."


"Ei tätä asiaa kannata selittää sinulle, et tajua kuitenkaan."

"Olet siis idioottien kanssa töissä, vai? Eiköhän meissä jokaisessa ole ymmärrystä. Mieti, mitä nämä muut voisivat hyötyä tästä asiasta, mitä he saavat tästä tilanteesta? Kun haluamme nähdä asian muiden kannalta, lähdemme purkamaan tilannetta sitä kautta."


"Tuo yksi on kamala perfektionisti, se ei saa mitään aikaan. Miten ihminen voi olla noin hidas?"

"Olen huomannut, että olet ihan selvästi analyyttinen ihminen. Analyyttiselle ihmiselle on tyypillistä, että asiaa hiotaan, ja mieluummin se tehdään 110-prosenttisesti. Voisin itse pyrkiä auttamaan sinua, tai rohkaista siihen, ettei kaiken tarvitse olla 110-prosenttisesti valmista. Jätetään nyt se asia kahdeksankymmenen prosentin tasolle. Hei, anna mennä vain! "


"Minusta ei ole mihinkään. Nämä muut ovat kuin luotuja tälle alalle, minusta ei ole tähän."

"Mietitään yhdessä, mitä teit aamupäivällä? Jos et ole tehnyt mitään, onko joku asia, joka painaa sinua? Onko sinulla tämä tunne vain tänään? Mitä sait eilen aikaan, mitä toissapäivänä? Onko kuukauden aikana tullut tehdyksi mitään?"


"Tuo yksi ihminen luo kaikki ongelmat. Mennään sanomaan asiasta."

"Hei esimies, olemme keskustelleet asiasta ja tulleet siihen tulokseen, että tämä yksi henkilö syö koko ajan työilmapiiriä."


"Tein työt saamani ohjeen mukaan. Nyt pomo väittää, että tein virheen ja minulta vaaditaan jotain ihan muuta!"

"Anteeksi. Olen sitten varmaan ymmärtänyt tämän tehtävän väärin. Käydäänkö seuraavaa kertaa varten läpi, mitä olisi pitänyt tehdä toisin? Seuraavalla kerralla osaan sitten ottaa ne huomioon."


"Sinä teit tämän. Sinä et osaa, sinun pitää muuttua!"

"Voisimmeko jutella yhdessä tästä asiasta?"


"Pitääkö minunkin pyytää anteeksi? En mielestäni ollut väärässä."

Anteeksipyyntö


"Töissä on aina vain ongelmia. Mikään ei auta."

Sovittelijan käyttäminen ja tälle uskoutuminen


"Ongelma töissä ei vain ratkea. Täytyykö nyt vaihtaa työpaikkaa?"

Asian perinpohjainen tarkastelu ja mahdollinen muutos työelämässä


Lue myös:


AVA/Maria Aarnio

Kuvat: Colourbox

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle