Kesä on ruuhkaisinta aikaa valtakunnallisessa kriisipuhelimessa, kerrotaan Suomen Mielenterveys ry Mielestä.
Syy löytyy muun muassa siitä, että lähes koko maassa useimmat palvelut ovat kiinni, ja apua ei saa samalla tavalla kuin muina vuodenaikoina. Toisaalta kesälomat ja juhlapyhät voivat herättää ristiriitaisia tunteita.
– Parisuhteissa loma-aika on usein haastavaa. Lomaan ladataan aikamoisia odotuksia. Pudotus on kova, jos odotukset eivät toteudu, Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter sanoo STT:lle.
– Työelämä on varsin vaativaa nykypäivänä. Ajatellaan, että kesällä ladataan akkuja. Jos lomalla onkin esimerkiksi runsasta alkoholinkäyttöä, riitoja, väkivaltaa tai muuta, ne koetaan vahvasti.
Tänä keväänä Mieli keräsi lahjoituksia, jotta puhelimeen voitaisiin vastata kesällä yhä useammin. Silti moni jää ilman tarvitsemaansa tukea. Kesäkuussa puhelimessa pystyttiin vastaamaan 5 000 puheluun, kun soittoja tuli yli 15 000. Erityisesti yöaikaan puheluja jää vastaamatta rajallisten resurssien takia.
– Valitettavan moneen eivät meidän resurssit riitä. Kaikista eniten tulee soittoja yöaikaan, ja silloin on vähemmän päivystäjiä, Winter sanoo.
Yhdistyksen mukaan kesäkuussa puhelimeen tuli enemmän itsetuhoisista ajatuksista kertovien soittoja kuin vuosi sitten samaan aikaan. Itsetuhoisuudesta puhutaan Mielen kriisipuhelimessa keskimäärin yhdeksässä puhelussa vuorokaudessa.
Mielen puhelimessa ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset antavat keskusteluapua elämän vaikeissa tilanteissa.
Lapset ja nuoret kaipaavat aikuista
Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) lasten ja nuorten puhelimeen soitettiin kesäkuussa noin 1 100 kertaa. Ympäri vuoden lapset ja nuoret ottavat liittoon yhteyttä muun muassa yksinolosta, ihmissuhteista, vanhempien päihteiden käytöstä tai muista vaikeuksista kotona.
Päivystysohjaaja Minna Wessmanin mukaan palveluissa ei ole kesällä nähty erityistä piikkiä, mutta kesällä myös MLL:ssä korostuu se, että monet muut palvelut ovat kokonaan tauolla.
– Osa tutuista aikuisista on kesän ajan tavoittamattomissa, Wessman sanoo.
Ennen kesälomaa puhelimessa jaetaan huolta ja jännitystä koulun loppumisesta. Koulun alun lähestyessä erityisesti siirtymävaiheet alakoulusta yläkouluun saavat nuoren ottamaan yhteyttä. Koulukiusattua saattaa syksyllä huolettaa kouluun paluu, kertoo Wessman.
Sosiaalinen media saattaa korostaa lapsen tai nuoren yksinäisyyden tunnetta, kun esimerkiksi Instagramissa nähdään, mitä hauskaa muut ovat tehneet.
– Aikuisena ehkä hahmottaa helpommin, että sosiaalinen media ei välttämättä ole toisen koko totuus. Lapsena se voi olla vaikeampaa, Wessman sanoo.
Kriisipuhelin päivystää numerossa 09 2525 0111 arkisin klo 9–7 sekä viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15–7.
MLL:n Lasten ja nuorten puhelin päivystää numerossa 116 111 ma-pe klo 14–20 ja viikonloppuna klo 17–20.