Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Mitä pitää tehdä ennen renkaiden laittamista säilöön? Vaikuttaako asiaan se, varastoiko renkaat itse vai rengashotellissa?
Vastaus: Renkaidenvaihtoaika lähestyy. Osa säilyttää kesärenkaat talven yli itse siinä, missä toiset turvautuvat rengashotelliin. Säilytystavasta riippuen on kuitenkin huomattava tehdä tiettyjä asioita.
Pyörät tulisi säilyttää puhtaina, kuivassa ja hyvällä ilmanvaihdolla varustetussa tilassa, jonka lämpötila on plussan puolella läpi koko talven. Yli 25 asteen lämpötiloissa renkaita ei saa säilyttää eli pannuhuoneen tai muun vastaavan tilan säilytyspaikkana saa unohtaa. Alle nollan asteen tai yli 25 asteen lämpötilassa säilytettäessä kumin ominaisuudet voivat heikentyä ja renkaan käyttöikä lyhentyä.
Lue myös: "Pidän ohjetta varsin vaarallisena" – tässä rengasasiassa asiantuntija ei luottaisi auton käyttöoppaaseen
Renkaat tulisi myös suojata suoralta auringonvalolta ja voimakkaalta keinovalolta, koska UV-säteily heikentää niiden ominaisuuksia. Myös öljy, rasva ja erilaiset liuottimet ovat haitaksi renkaille, joten kosketuksia niiden kanssa tulee välttää.
Varastoinnin aikana renkaisiin ei saa kohdistua pistoja, vääntöä tai puristusta. Siksi onkin tärkeää, että vaakatasossa säilytettäessä pinotaan pinoon korkeintaan yhden auton renkaat. Renkaiden alle jäävän lattiapinnan tulee olla puhdas, kuten kaikkien varastoitavien pyörienkin. Esimerkiksi lattialle tai renkaiden väliin jäänyt terävä hiekoitussepelin murunen saattaa tehdä pahan piston renkaan kylkeen, kun koko rengassarjan paino on sen päällä.
Renkaiden omatoimisäilytys
Jos itseltä löytyy edellä kuvatut kriteerit täyttävä säilytystila, on vielä syytä varmistaa, kieltääkö esimerkiksi taloyhtiö renkaiden säilyttämisen. Monessa häkkivarastossa renkaiden säilytys on paloturvallisuussyistä kielletty.
Mikäli estettä omatoimisäilytykselle ei ole, on pyörät syytä pestä huolellisesti ennen varastointia. Samalla kannattaa poistaa helposti irrotettavissa olevat kivet ja sepelin murut urista ja lamelleista.
Rengashotelli
Jos taas päätyy säilömään renkaat rengashotellissa, kuuluu pesu yleensä säilytyksen hintaan. Rengashotellia valittaessa kannattaa muistaa, että valitettavasti läheskään kaikkien palvelua tarjoavien säilytystilat tai -tavat eivät ole suositusten mukaisia. Usein näkee, että lattiasäilytyksessä on pinottu päällekkäin kolmen tai jopa neljän auton renkaat. Tällöin alimpana olevan rengassarjan alimmainen rengas joutuu melkoiselle rasitukselle.
Olen myös törmännyt siihen, että renkaita säilytetään palvelua tarjoavan liikkeen pihan perällä olevassa kylmässä kontissa. Tällöin säilytyslämpötila ei välttämättä ole kovinkaan optimaalinen läpi koko varastointikauden. Rengashotellia valitessa kannattaakin kysyä, miten ja missä renkaita säilytetään. Jos kertomus epäilyttää, voi aina kysyä, olisiko säilytystilat mahdollista nähdä.
Osallistu MTV Uutisten rengashotellikyselyyn alla! Artikkeli jatkuu kyselyn jälkeen.
Jos kyselylomake ei näy, löydät sen täältä.
Lue myös: Varo rengashotellin härskiä vedätystä! Tee näin, jos haluat välttyä turhalta rahanmenolta
Tarkasta renkaiden kunto ennen säilytykseen jättöä
Ennen renkaiden jättöä säilytykseen, kannattaa jokaisesta renkaasta mitata urasyvyys, tarkastaa renkaan kyljestä sen valmistusajankohta sekä kiinnittää huomiota siihen, onko kulutuspinta kulunut tasaisesti. Tiedot kannattaa kirjoittaa muistiin ja ottaa myös kuvat renkaista ja vanteista.
Kevättalvella rengasliikkeet soittelevat hotelliasiakkailleen ja kaupittelevat uusia renkaita. Tällöin päätöksentekoa helpottaa, kun itsellä on tarkka mielikuva varastossa olevien renkaiden kunnosta. Näin uusia renkaita ei tule hankittua tarpeettoman aikaisin.
Dokumentaatio auttaa myös varmistamaan, että autoon keväällä vaihdetaan varmasti oikeat pyörät alle. Tämäkään ei välttämättä ole itsestäänselvyys kausivaihtohärdellin ollessa käsillä.
Myös omaan varastoon jäävien renkaiden kunto kannattaa tarkastaa, jotta itsellä on käsitys siitä, onko ne syytä uusia ennen seuraavan ajokauden alkua. Jos on, ehtii homman hoitamaan jo talvikauden aikana valmiiksi.
Rengaspaineita on järkevää nostaa varastoinnin ajaksi. Varastointipaineet voivat olla jopa hieman (0,3 bar) autonvalmistajan suosittelemia korkeammat. Tällöin keväällä paineet ovat todennäköisesti lähellä suosituspaineita, joten lähimmälle paineidentarkastuspisteelle ei tarvitse ajella vajaapaineisin renkain. Ajokauden alkaessa paineet taas sitten palautetaan autonvalmistajan ohjeistuksen mukaisiksi.
Rengassarjan tasainen kuluttaminen edellyttää omaa aktiivisuutta – myös rengashotellissa asioitaessa
Rengassarja kannattaa pyrkiä kuluttamaan mahdollisimman tasaisesti, jotta eri renkaiden väliset kulumis- ja pitoerot eivät muodostuisi liian suuriksi (yli 2,0 mm). Parhaiten tämä onnistuu vaihtamalla etu- ja takarenkaiden paikkaa säännöllisesti, pyörimissuuntaa muuttamatta. Jotta näin voi tehdä, pitää kyseisen auton etu- ja takarenkaiden luonnollisesti olla keskenään samankokoiset.
Suositus renkaiden paikkojen vaihdolle on noin 8 000 kilometrin välein. Vähän ajavalle käytännössä riittää, että renkaiden paikat vaihtuvat vuosittain. Ensi keväänä siis auton etupäähän menevät renkaat, jotka tänä syksynä otetaan pois auton taka-akselilta. Toimintatapa edellyttää, että renkaiden paikat merkitään, kun ne otetaan pois auton alta ja merkinnät taas huomioidaan vaihdettaessa samaisia renkaita takaisin alle.
Rengassarjan tasainen kuluttaminen pitäisi olla itsestäänselvyys rengasliikkeessä asioitaessa – valitettavasti näin ei kuitenkaan läheskään aina ole. Siksi onkin tärkeää pyytää merkkaamaan renkaiden paikat ja huomioimaan merkinnät alle laitettaessa yllä ohjeistamallani tavalla. Näin saa renkaat kestämään helposti yhden ajokauden pidempään. Rengasliike luonnollisesti mielellään myisi asiakkaalle uuden rengassarjan vähän useamminkin.