Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Miksi huonokuntoiset kesärenkaat kannattaa uusia jo nyt eikä lykätä hankintaa kevääseen?
Vastaus: Moni autoilija tarkastaa kesärenkaat keväällä niitä alle vaihtaessaan – jos silloinkaan. Kesän ajomatkojen aikana renkaiden kunto on saattanut olennaisesti heikentyä. Syksylle tyypillisillä sadekeleillä hyvää vedenläpäisykykyä kuitenkin tarvittaisiin.
Lain mukaan kesärenkaan minimiurasyvyyden tulisi olla vähintään 1,6 millimetriä. Useissa testeissä on kuitenkin osoitettu, että urasyvyyden ollessa alle neljä milliä, vesiliirron riski kasvaa olennaisesti.
Lue myös: Helsingin poliisi julkaisi kuvan 12 päiväsakon arvoisesta suorituksesta – "Näkyyhän tuossa kuvio vielä"
Urasyvyyden voi tarkastaa helposti, esimerkiksi laittamalla kahden euron kolikon renkaan kulutuspinnan pääuraan. Jos kolikon hopeinen ulkokehä menee renkaan puolelta kokonaan piiloon uraan, on kulutuspintaa jäljellä yli neljä milliä eli renkaat ovat vielä turvallisessa kunnossa.
Rengaskin ikääntyy
Pelkkä kulutuspinnan urasyvyys ei ole autuaaksi tekevä asia renkaan kuntoa määritettäessä vaan myös sen iällä on merkitystä.
Renkaan kyljestä, DOT-merkinnän lopusta, löytyy ovaalinmuotoisen kuvion sisältä neljä numeroa, jotka kertovat kyseisen renkaan valmistusviikon ja -vuoden. Esimerkiksi merkintä 0419 tarkoittaa, että kyseinen rengas on valmistettu viikolla neljä, vuonna 2019.
Myyjäliike voi myydä uutena renkaat, joiden valmistusajankohdasta on kulunut enintään viisi vuotta. Hyvän kauppatavan mukaista olisi kuitenkin informoida, jos renkaiden valmistusajankohdasta on kulunut yli kolme vuotta.
Sellaisia renkaita, joiden käyttöönotosta on kulunut yli kuusi vuotta tai valmistusajankohdasta yli 10 vuotta, en suosittele käyttämään. Renkaan vanhentuessa sen ominaisuudet heikkenevät, vaikka kulutuspintaa vielä olisikin reilusti jäljellä. Kulunut tai ikääntynyt rengas myös vaurioituu herkemmin.
Hyvillä renkailla syksyn sateisiin
Jos renkaat ovat uusimisen tarpeessa, ei uusimista ole järkevää lykätä kevääseen. Syksyn sateisiin on turvallisempaa suunnata hyväkuntoisilla renkailla.
Lue myös: Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testi
Lisäksi syksyllä kesärenkaista voi olla hyviä tarjouksia, kun kauppiaat haluavat myydä tämän vuoden mallistoa pois varastoista.
Vallitsevassa maailmantilanteessa on myös mahdollista, että raaka-ainepula ja logistiikkaongelmat, erityisesti konttipula, saattavat aiheuttaa saatavuusongelmia tai ainakin hintojen nousua ensi keväänä – varsinkin erikoisempien rengaskokojen kohdalla.
Myös tämä puoltaa osaltaan uusien kesärenkaiden hankintaa jo tänä syksynä.
Tasalaatuinen rengastus
Suosittelen aina uusimaan koko rengassarjan kerralla. Näin autoon saadaan tasalaatuinen rengastus.
Mikäli auton etu- ja takarenkaat ovat samankokoiset, on järkevää vaihtaa eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen noin 8000 kilometrin välein.
Vähän ajavilla riittää yleensä, että etu- ja takarenkaiden paikat vaihtuvat kausirenkaanvaihtojen yhteydessä (edellyttää renkaiden paikkojen merkitsemistä, esimerkiksi VE, VT, OE, OT) – paljon ajava joutuu vaihtamaan paikkoja myös kesken ajokauden. Toimenpiteen voi ajoittaa sopivasti esimerkiksi jarruhuollon yhteyteen, jos siellä pyörät joka tapauksessa irrotetaan.
Toimimalla edellä ohjeistetulla tavalla renkaiden väliset kulumiserot pysyvät pieninä (max. 2 mm) ja rengassarja säilyy tasalaatuisena koko käyttöikänsä ajan. Tasaisesti kulutetussa rengassarjassa kaikki renkaat ovat samanaikaisesti taas vaihtokuntoisia eli auton alle saadaan jälleen uusi, tasalaatuinen rengassarja.
Lue myös: Mikä on paras vetotapa Suomen talvessa? – ”Nelivedon saa kiinni pahempaan paikkaan kuin kaksivetoisen”
Paremmat renkaat auton takapäähän
Mikäli autoon on tarve uusia vain kaksi rengasta, on selvästi paremmat renkaat asennettava auton vetotavasta riippumatta aina takapäähän.
Jos renkaat asennetaan ohjeistuksen vastaisesti eli selkeästi huonommat auton takapäähän, murtuu pito ajossa ensin takapäästä. Tällöin auto lähtee yllätyksellisesti sivuluisuun.
Sen sijaan selkeästi huonompien renkaiden ollessa ohjeistuksen mukaisesti edessä, auto pyrkii pidon murruttua etenemään suoraan. Tällöin hallinnan palautus on huomattavasti helpompaa kuin sivuluistossa olevan.
Olennaista on muistaa, että ajonvakautusjärjestelmäkään ei kykene auttamaan luistotilanteissa, jos renkaan ja tienpinnan välissä ei ole pitoa.
Mikäli hallinnanpalautus ei onnistu ja autolla törmätään johonkin, kestää auto paremmin törmäysvoimia nokan kuin kyljen suunnasta.
Joissakin nelivetoisissa autoissa saatetaan käyttöohjekirjassa ohjeistaa laittamaan paremmat renkaat aina auton etupäähän, jotta nelivetojärjestelmä ei vaurioituisi. Teknisesti asia on varmasti näin. Pidän ohjetta kuitenkin turvallisuusmielessä varsin vaarallisena, sillä nelivetoautoonkin pätevät pidon murtuessa samat lainalaisuudet, joita aiemmin tässä jutussa kuvasin. Tällaisissa autoissa onkin ensiarvoisen tärkeää, että rengassarja pidetään mahdollisimman tasalaatuisena koko sen käyttöiän.
Sama pätee myös autoihin, joissa etu- ja takapyörät ovat eri kokoiset, jolloin niiden keskinäisten paikkojen vaihtaminen säännöllisesti ei tietenkään ole mahdollista.