Varo rengashotellin härskiä vedätystä! Tee näin, jos haluat välttyä turhalta rahanmenolta

Rengashotelli on hyvä tapa säilyttää renkaita ja hoitaa kausivaihdot vaivattomasti. Kuluttajan on syytä kuitenkin tietää, missä kunnossa renkaat on säilöön jättänyt välttyäkseen turhalta rahanmenolta.

Rengashotellien suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Ihmiset arvostavat kausivaihtojen vaivattomuutta sekä sitä, että renkaat eivät ole omassa varastossa viemässä tilaa. Monissa taloyhtiöissä renkaiden säilyttäminen varastossa on vieläpä yksiselitteisesti kiellettyä.

Muutama toimenpide on kuitenkin tarpeen ennen renkaanvaihtoa ja talvirenkaiden jättämistä rengashotellin huomaan. Alta pois vaihdettavien renkaiden urasyvyys kannattaa mitata ja merkitä muistiin.

– Monet rengasliikkeet lähettävät vaihtokauden kynnyksellä hotelliasiakkailleen viestin, jossa kerrotaan säilössä olevien renkaiden olevan vaihtokunnossa ja tarjoavat uusia renkaita. Vaihtokehotuksia lähetetään valitettavasti myös tapauksissa, joissa säilössä olevat renkaat ovat vielä aivan hyvässä ja liikenneturvallisessa kunnossa. Siksi on tärkeää, että asiakas itse on tietoinen siitä, minkä kuntoiset renkaat on varastoon jättänyt, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.

Kesärenkaiden urasyvyyden sakkoraja on 1,6 millimetriä, mutta renkaat on syytä vaihtaa uusiin urasyvyyden ollessa noin neljä milliä. Talvirenkaissa lain sallima minimiurasyvyys on kolme millimetriä, mutta ne olisi hyvä uusia viiden millimetrin kohdalla. Nastarenkaista pitää tarkistaa myös nastojen määrä, joka ei saa poiketa renkaiden välillä yli 25 prosenttia. Vaikka nastat olisivatkin pääosin tallella, on olennaista kiinnittää huomiota myös niiden tiukkuuteen. Löysästi reiässään heiluva nasta ei enää toimi suunnitellusti.

– Renkaiden kunto pitää tarkastaa joka tapauksessa useamman kerran myös ajokauden aikana ja vaihtaa renkaat ajoissa uusiin, Vesalainen painottaa.

Pidennä renkaiden kestoa

Rengassarjan tasaisen kulumisen varmistamiseksi edelliskauden eturenkaat olisi hyvä vaihtaa taakse ja takarenkaat eteen, pyörimissuuntaa vaihtamatta. Näin kulumiserot saadaan pidettyä mahdollisimman maltillisina ja renkaiden kokonaiskilometrimäärä maksimoitua.

Jotta renkaiden paikkojen vaihtaminen tulee tehtyä oikein, on renkaat merkittävä, kun ne otetaan pois auton alta. Rengasliikkeessä asiakkaan on syytä pyytää tätä erikseen, sillä muuten merkitseminen jää helposti tekemättä. Asiakkaan on osattava vaatia myös, että edelliskauden takarenkaat asennetaan eteen ja eturenkaat taakse.

Renkaat pitää jälkikiristää noin 150–200 km renkaanvaihdon jälkeen. Jälkikiristyksellä varmistetaan, etteivät pyörät ole löystyneet mahdollisten hiekanmurujen tai muiden epäpuhtauksien murennuttua vanteen ja pyörännavan välissä.

– Myös rengaspaineet on syytä tarkastaa renkaanvaihdon jälkeen, vaikka vaihto olisi tehty rengasliikkeessä. Tarkastuksia pitää tehdä lisäksi säännöllisesti ajokauden aikana. Väärillä rengaspaineilla ajettaessa auto saattaa käyttäytyä yllättävästi, renkaat kuluvat nopeammin ja voivat muutenkin vaurioitua, Vesalainen sanoo.

Lähde: Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat