VR Groupin toimitusjohtaja Mikael Aro pitää konduktöörien ulosmarssia laittomana työtaistelutoimena. Aron mukaan ilmoitus lakosta tuli yhtiön johdolle täytenä yllätyksenä.
– Olemme kovasti pahoillamme asiakkaidemme puolesta. Tässä on kymmeniä tuhansia matkustajia, joiden matka jää huomenna tekemättä. On erittäin valitettavaa, että laiton lakko aiheuttaa tällaista vaivaa.
Konduktöörien lakko pysäyttää noin 300 VR:n kaukoliikennejunaa vuorokaudeksi. Lakko alkaa torstaina kello 03.00 aamuyöllä. Lapin yöjunat, Venäjän liikenteen junat ja Helsingin lähiliikenteen junamatkat ajetaan lakon aikana normaalisti.
– Kaikki muu liikenne pysähtyy. Noin 40 000-50 000 matkustajaa estyy matkustamasta, Aro arvioi.
Ulosmarssin syy on huoli työpaikoista ja rautateiden tulevaisuudesta. Lakko ei koske junien kuljettajia, mutta ulosmarssi pysäyttää kaukojunaliikenteen vuorokaudeksi siitä huolimatta.
"Työrauhajärjestelmä ei toimi"
Ilmoitus lakosta tuli sen jälkeen, kun VR ilmoitti vähentävänsä yt-neuvottelujensa toisen vaiheen päätteeksi enintään 214 henkilöä. VR vähensi viimeksi marraskuussa 157 työntekijää.
Aron mukaan lakko on osoitus suomalaisen työrauhajärjestelmän toimimattomuudesta.
– Tässäkin pystytään aiheuttamaan aivan kohtuuton haitta meidän matkustajillemme näin lyhyellä varoitusajalla. Työrauhajärjestelmän tulisi olla parempi.
– Ymmärrän, että irtisanomiset ovat hirvittävän raskaita, mutta niiden ei kuitenkaan pitäisi oikeuttaa tällaiseen.
Aron mukaan korvaavia yhteyksiä ajamatta jääville junamatkoille ei ole mahdollista järjestää, sillä ilmoitus lakosta tuli liian lyhyellä varoitusajalla.
– On täysin mahdotonta, että voitaisiin järjestää esimerkiksi korvaavia bussiyhteyksiä. Valitettavasti emme pysty sellaista tekemään.
Kaukojunaliikenteen odotetaan normalisoituvan perjantaina aamuyöstä. Aro kertoo, että lakon takia käyttämättä jääneitä junalippuja voi käyttää muina päivinä.
Käyttämättä jäävistä lipuista voi myös pyytää korvausta ottamalla yhteyttä VR:n asiakaspalveluun.
"Eniten kärsivät matkustajat"
Aro ei osaa arvioida, millaisia taloudellisia vahinkoja konduktöörien ulosmarssista seuraa.
– Emme ole tehneet vielä taloudellista laskelmaa. Kyse on kuitenkin useista sadoista tuhansista euroista. Suurin haitta tässä koituu asiakkaille.
VR:n ilmoitus irtisanomisista on seurausta koventuneesta kilpailutilanteesta. Yhtiöllä on Aron mukaan kymmenien miljoonien eurojen tehostustarve.
– 25 prosentin hinnanalennus on toiminut juuri niin kuin pitikin ja asiakamäärät ovat yli kymmenen prosentin kasvussa, kuten ajateltiinkin. Se on ollut oikea toimenpide. Se on kuitenkin johtanut siihen, että meillä on noin 50 miljoonan euron tehostustarve, ja sitä tässä nyt haetaan tällä toimenpiteellä.