Tuulilasikampanjan lopputulos huolestuttaa: Lähes puolet tarkistetuista tuulilaseista vaativat toimenpiteitä.
Autoalan Keskusliitto, Saint-Gobain Autover, Autoliitto ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi järjestivät yhdessä Helsingin Metropolian, Turun ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun sekä Oulun yliopiston kanssa talvella kampanjan, jossa muistutettiin autoilijoita tuulilasin merkityksestä liikenneturvallisuudelle. Kampanja oli ensimmäinen laatuaan Suomessa.
Kampanjassa tarkistettiin Lahdessa, Turussa, Nokialla ja Limingassa ABC-liikenneasemien pihoilla ilmaiseksi autojen tuulilaseja. Autoilija sai tarkistuksesta oman tarkistusraportin, johon oli merkitty tuulilasin kuntoon liittyviä asioita, kuten onko tuulilasissa kiveniskemiä, halkeamia tai onko se kulunut. Yhteensä tuulilaseja tarkistettiin hiihtolomaviikonloppujen aikaan 3 200 kappaletta.
Tarkistusten tulokset olivat huolestuttavia. 49 prosenttia tuulilaseista vaati toimenpiteitä. Vain noin puolet tuulilaseista olivat täysin kunnossa.
Korjausta suositeltiin 27 prosenttiin tuulilaseista. 22 prosenttia tuulilaseista oli vaihtokunnossa. Eri paikkakuntien tulokset olivat hyvin samanlaisia valtakunnallisiin verrattuna.
Mitä uudempi auto oli kyseessä, sitä todennäköisemmin myös tuulilasi oli kunnossa.
Tuulilasikampanjaa aiotaan jatkaa ensi vuonna.
Lähde: Autoalan tiedotuskeskus