Suomalaisten autojen tuulilasit ovat kehnossa kunnossa. Tämä kävi ilmi Autoalan Keskusliiton tuulilasikampanjassa, kun Autoliiton tiepalvelumiehet ja ammattikorkeakouluopiskelijat tarkastivat yli kolmen tuhannen henkilöauton tuulilasit eri puolilla Suomea.
– Noin puolessa lasit olivat kunnossa ja puolessa oli halkeamia tai kiveniskemiä ja ne olivat muutenkin huonossa kunnossa, kertoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.
Viallisista tuulilaseista 60 prosentissa oli kiveniskemiä, joka neljänneksessä halkeamia.
– Kiveniskemiä pystyy korjaamaan. Kun se on euron kolikon alueelle mahtuva iskemä, se on täysin korjattavissa, toteaa Paavo Hyvärinen Rengaslasin asiakaspalvelusta.
Halkeamat ovat hankalampia, sillä Rissan mukaan mukaan korijäykkyydestä lasi on jopa noin 40 prosenttia.
– Se on selkeä osa auton runkorakennetta eli se on kantava osa, selittää Hyvärinen.
– Jos tuulilasi on haljennut, se ei ole kolaritilanteessa enää vanha ja siksi katsastuksissa näistä tulee hylkyjä.
Lasien vaihto kasvanut merkittävästi
Tuulilaseja joudutaankin vaihtamaan selvästi enemmän kuin aiemmin.
– Viimeisen parin vuoden aikana lasien vaihto on kasvanut merkittävästi eli noin 15–20 prosenttia, kertoo Rissa.
Korjaamolla tuulilasi voidaan periaatteessa vaihtaa päivässä. Hinta vaihtelee muutamasta satasesta jopa tonniin. Kustannuksia lisää se, että tuulilaseihin on kiinnitetty yhä enemmän teknologiaa.
–Sadetunnistin, lämmitystä, kaistanvaihto- ja kameratoimintoja, liikennemerkkitunnistusta, City Safety -hätäjarrutusjärjestelmää, luettelee Hyvärinen.
Roiskeläpät olivat hyvä vanha konsti
Sekä Rissa että Hyvärinen muistavat kaiholla aikaa, jolloin kivien sinkoilua ehkäistiin autoissa vanhalla konstilla.
– Jo aikaa sitten meiltä poistu määräys siitä, että autoissa pitää olla roiskeläpät, harmittelee Rissa.
– Roiskeläpät oli aikanaan aika hyvä juttu, sanoo Hyvärinen.