Ikkunasta ulos puskeva karvainen käsivarsi ja sankka tupakansavu – siinä monen mielikuva rekkakuskin perikuvasta tien päällä. Ajat kuitenkin muuttuvat, ja viimeistään viime viikon alussa voimaan tullut uusi tupakkalaki laittaa paljon uusiksi raskaiden ajoneuvojen hyteissä.
Vastaisuudessa ajoneuvojen (henkilö-, paketti- tai kuorma-auto) ja työkoneiden (trukki, nosturi tms.) ohjaamossa ei saa tupakoida. Poikkeuksena ovat yritykset, jossa kulkuneuvo on yksin yrittäjän tai hänen perheenjäsenensä tai yrittäjän työntekijän omassa käytössä.
Työnantajan tulee käsitellä asia työpaikalla työntekijöiden kanssa ja laittaa tupakoinnin kieltävät kyltit sekä tarrat näkyvälle paikalle sekä ajoneuvoihin että yrityksen sosiaalitiloihin. Uusi laki rinnastaa myös sähkösavukkeen käytön perinteiseen tupakkaan, joten suurimmissa kuljetusalan yrityksissä myös e-sauhuttelu vähenee.
Kuljettajien tupakointi yhä harvinaisempaa
Kuljetusalan yrittäjiä edustavan Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry toimitusjohtaja Iiro Lehtonen on mielissään lakimuutoksesta.
– Tässä yritetään tavoitetta saavuttaa, savutonta Suomea vuonna 2030, Lehtonen kertoo MTV Uutisille.
Lehtonen ei pidä tavoitetta suinkaan mahdottomana kuljetusalallakaan, sillä savuttomia yrityksiä on hänen mukaansa jo paljon. SKAL ry:n viestintäosasto otti MTV Uutisten pyynnöstä yhteyttä yrittäjiin, ja myös kentältä saatu viesti on samansuuntainen – tupakointi on vähentynyt ja asenteet tupakointia kohtaan kiristyneet.
– Meillähän tilanne ei muutu. Tämä tukee ideaamme, tuusulainen kuljetusyrittäjä Marko Järvimäki vastaa kysymykseen, laittoiko uusi tupakkalaki kaiken yrityksessä uusiksi.
Järvimäen kuuden ajoneuvon yrityksessä on sovittu jo aiemmin, ettei autoissa polteta ollenkaan, jos samaa autoa aamu- ja iltavuoroissa ajavista vain toinen polttaa.
– Ainahan muutoksia vastustetaan, mutta kyllä ne tämän asian hyväksyi, Järvimäki toteaa.
"Kaiken maailman kotkotuksia"
No, ei ihan jokaisessa kuljetusalan yrityksessä.
– Kyllä tässä varmaan taas tarkoitetaan hyvää, mutta kun samaan aikaan yhteiskunnassa pyritään purkamaan normeja ja yritetään vähentää vouhkaamista, niin tämä kuuluu näkemykseni mukaan "keksitään lisää kaiken maailman helvetin kotkotuksia” -sarjaan, aloittaa MTV Uutisille vastauksensa nurmijärveläinen kuljetusalan yrittäjä Timo Immonen.
Immosen mielestä kuljetusalaa koskeva tupakkalain kiristys on paitsi turha, myös erittäin hankalasti valvottavissa.
– Jos siellä oikeasti käydään katsomassa, onko hytissä joku tupakointikyltti, niin ammutaan yli tässä hommassa.
"Matka Rovaniemelle ei lopu ikinä"
Immosen yrityksen nykyinen kokoonpano mahdollistaa, ettei uusi laki aiheuta päänvaivaa hänelle tai hänen työntekijöilleen. Viidestä kuljettajasta kaksi tupakoivaa ajavat "savullisia" autoja, kolme muuta savuttomia.
– Jos joku kuljettajistani kysyy. että polttaisin mielelläni tupakan, sanon, että anna palaa vaan. Jos kuski rupeaa pysähtelemään tupakkatauolle 10 minuutiksi tunnin välein, niin no... esimerkiksi matka Rovaniemelle tuntuu silloin siltä, ettei se lopu ikinä, Immonen jatkaa.
Järvimäki ei usko, että lakimuutos vaikuttaa työvuorojen sujuvuuteen.
– Kun lastia puretaan ulkotiloissa tavaralaiturilla, niin siinä on pystynyt sitten polttamaan. Ei tarvii erikseen mennä lasikoppiin.
Immonen korostaa, ettei hän edusta näkemyksellään SKAL ry:n kantaa, vain omaansa. Immosta vain tympii kaikenlainen holhous, ja paljon.
– Tuntuu samalta kuin koulussa aikoinaan, että pitää mennä salaa nurkan taakse polttamaan. Helvetin tyhmä tapahan se (tupakointi) on, että kun sitä on 30 vuotta harrastanut, en mä ollenkaan sitä kiellä. Mutta kaikkea pakkoholhousta, niin mulla nousee karvat pystyyn. Liittyy sitten alkoholiin tai tupakkaan tai johonkin muuhun. Kun aikuiset ihmiset eivät saa tehdä niin kuin haluaa.
Tätä suurempaan vastarintaan Immonen ei kuitenkaan ryhdy, kun laki on kerran nuijittu.
– Jos johonkin sosiaalitilan seinään täytyy lappu laittaa, niin sitten se täytyy laittaa.
1:39