Työnantajapuoli pelkää tänään alkavien poliittisten lakkojen aiheuttavan pysyviä menetyksiä, kun tuotantolaitoksia joudutaan ajamaan alas.
Kaksiviikkoinen poliittinen lakko pysäyttää suuren osan Suomen ulkomaankaupasta ja vaikuttaa myös esimerkiksi polttoainejakeluun. Lakkoon osallistuu joukko SAK:n ammattiliittoja.
Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutrun mukaan lakot ovat pysäyttäneet satamissa lähes koko toiminnan.
Ainoastaan huoltovarmuuskriittiset tuotteet ja ahtaajista riippumaton rekkaliikenne jatkaa lakon aikana. Joissakin satamissa osa ahtaajista tulee töihin, jolloin työt hoidetaan vajaalla henkilökunnalla.
Lue myös: Näin autoilijat suhtautuvat suurlakkoihin: "Kyllä ärsyttää, jos suoraan sanon"
Lakon aikana satamiin kerääntyy ruuhkaa, jonka purkamisessa Mutrun mukaan menee viikkoja.
– Kestää viikkoja, kuukausia, selvittää sitä ruuhkaa, satamasta riippuen. Mutta sitten kun tuotantolaitoksia ajetaan alas, tavaraa alkaa tulla vähemmän, eli menetykset ovat pysyviä, Mutru sanoo.
Mitä pidempään lakot kestävät, sitä enemmän tuotantolaitoksia joudutaan ajamaan alas sekä vientiteollisuudessa että kotimarkkinateollisuudessa, Mutru kuvailee.
– Ja sitten on tämä pitkäaikainen mainehaitta: saammeko enää investointeja, onko Suomi liian lakkoherkkänä tunnettu?
1:25
Teknologiateollisuuspomo pitää lakkoilua turhana menetyksenä
Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jaakko Hirvola kuvailee Suomea saareksi, johon tavaraliikenne pääsee parhaiten satamien kautta.
– Se on nyt pysähdyksissä. Raaka-aineita ei tule, komponentteja ei tule. Valmiita tuotteita ei lähde. Kyllä tämä vaikutus on massiivinen, Hirvola kuvailee Huomenta Suomessa.
Hirvolan mukaan teknologiateollisuudessa joudutaan nyt miettimään vakavasti, mitkä tuotantoprosessit voidaan pitää käynnissä.
– Yksinkertaisinta on ajaa tehtaat kiinni lakon ajaksi.
1:39
Elinkeinoelämän keskusliitto arvioi helmikuussa poliittisten lakkojen aiheuttaneen jo lähes miljardin euron tappiot Suomen taloudelle, yrityksille ja työpaikoille.
Tähän lukuun ei ole vielä laskettu tänään alkaneen lakon vaikutuksia, jotka tulevat iskemään pahiten Suomen vientiteollisuuteen. Taloudellisten vaikutusten uskotaan olevan aikaisempia lakkojakin suurempia.
Lue lisää: Näin maanantain lakkonyrkki iskee vientiin ja polttoainejakeluun – tämä vaikutuksista tiedetään nyt
Reilu puolet Suomen tavaraviennistä on teknologiateollisuutta, joten se ottaa isoimman iskun. Seuraukset tulevat Hirvolan mukaan näkymään ikävällä tavalla myös työntekijöille.
– Yhtään tällaista turhaa menetystä en soisi. Ja tämähän on nyt turhaa, kaikki tämä lakkoilu. Se ei tule johtamaan mihinkään muuhun kuin isoihin menetyksiin, jotka sitten heijastuvat menetettyinä työpaikkoina ennen pitkää. Ay-liike pelaa aika kovilla panoksilla.
Satamaoperaattorit ry:n Juha Mutru ja Teknologiateollisuuden Jaakko Hirvola arvioivat lakkojen vaikutuksia Huomenta Suomessa. Katso koko haastattelu:
9:54